Hoe kun je nou weten te zijn besmet als je geen klachten hebt?

Deze zin staat in de krant: "iemand die gevaccineerd en besmet is met omikron maar geen klachten heeft, moet vijf dagen thuis blijven". Een persoon zonder klachten heeft naar mijn idee geen aanleiding om zich te laten testen. Hoe moet die in dit geval dan weten dat hij of zij 5 dagen in quarantaine moet?

2 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Door je te testen. Een aanleiding kan zijn als je op bezoek wilt gaan.
Of op reis.
GGD:
Als je huisgenoot positief is getest op corona, dan gelden deze maatregelen, ongeacht of je wel of niet beschermd bent tegen corona:
• Je gaat in quarantaine.
• Je wordt geadviseerd om je zo spoedig mogelijk te laten testen via de teststraat van de GGD of een zelftest, OOK als je geen klachten hebt. Is deze testuitslag positief? Dan ga je in isolatie tot en met dag vijf na de testuitslag.
Toegevoegd op 18 december 2021 13:39: bron
SimonV
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Iemand die volledig is gevaccineerd hoeft zich niet te testen als die op reis gaan @SimonV
escape
2 jaar geleden
@ronron: Dat klopt dus niet. Neem nou bijvoorbeeld Oostenrijk. Ook als je volledig gevaccineerd bent heb je een recente negatieve PCR-test nodig:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/reisadvies
ronron1212
2 jaar geleden
@escape Oostenrijk is een uitzondering
Van mensen met cruciale beroepen (in het onderwijs, in de zorg etc.) wordt verwacht dat zij zich om de twee dagen zelf testen, ongeacht of zij klachten hebben of niet. Afhankelijk van de uitslag mogen zij gaan werken, of zij moeten in quarantaine.