Ongeveer twee weken. Daarna ben je weer optimaal beschermd.
Maar een boosterprik heeft na een paar dagen al wel een effect. Het immuunsysteem van een volledig gevaccineerde persoon wordt wakker geschud zodra het boostershot detecteert. Je immuunsysteem is al getraind door de eerste reeks shots, dus de booster zorgt voor een veel snellere reactie.
Studies tonen aan dat de booster het aantal antilichamen flink verhoogt, zelfs ruim boven het niveau na twee doses. Ook zou de kwaliteit van de antilichamen beter zijn. Het immuunsysteem gaat door met de verfijning van welke antilichamen precies geselecteerd en vermenigvuldigd moeten worden op basis van meerdere ontmoetingen met het virus of het vaccin. Uit de eerste studies blijkt dat er wellicht een bredere, krachtigere immuunreactie ontstaat na de derde dosis, die bovendien minder snel terugloopt.
SimonV