Moet je een coronatest zelf betalen?

Gaat de coronatest van het eigen risico af? En maakt de aanleiding voor de test hierbij uit? Bijvoorbeeld als je zelf wilt testen voor de zekerheid (geen klachten), test omdat je het vermoedelijk hebt (wel klachten) of omdat je werkgever het verplicht en je het daarom moet doen, ongeacht of je nu wel of geen klachten hebt. Wie draait er voor de kosten op?

3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Als je zelf wil testen zonder enige klachten, dan moet je zelf betalen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je klachten hebt moet je je laten testen; de kosten gaan niet van je eigen risico af (het is "gratis"). Als je werkgever het je verplicht zou je werkgever het moeten betalen, lijkt me. Als je jezelf wilt laten testen zonder klachten, bijv. omdat je op reis gaat en je daarvoor een negatieve testuitslag nodig hebt, dan moet je het zelf betalen.
3 jaar geleden
De coronatests van de GGD's zijn gratis, maar daar mag je je alleen laten testen als je klachten hebt. Er zijn ook testlocaties waar je je zonder klachten kunt laten testen. Maar die kosten moet je gewoon zelf betalen. Als het in opdracht van de werkgever moet, dan moet de werkgever dit betalen.