Heb je een nieuw vaccin nodig voor de omikron-variant?

Dit omdat dit een nog onbekende variant van het coronavirus is. Ik vraag me ook af of de aankomende boosterprik daartegen bestand is.

2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO is de opkomst van de nieuwe omikronvariant geen reden om een nieuw vaccin te ontwikkelen. De bestaande vaccins zouden hoogstens wat aangepast kunnen worden
Volgens de WHO zijn de ziekteverschijnselen veroorzaakt door de variant te kenschetsen als mild en is er geen aanwijzing dat de bestaande vaccins niet goed zouden beschermen tegen omikron. Ook zouden op basis van voorlopige gegevens de bestaande PCR-tests voldoende werken bij het aantonen van de variant.
De WHO verwacht binnen enkele dagen te kunnen zeggen hoe besmettelijk de omikronvariant is. Daarnaast hopen farmaceuten binnen twee weken duidelijk te hebben in hoeverre de huidige vaccins bescherming bieden tegen de nieuwe variant.

Het NICD (Zuid-Afrikaanse RIVM) zegt op basis van gegevens in Zuid-Afrika dat de bestaande vaccins in ieder geval voorkomen dat een patiënt met de nieuwe variant ernstig ziek wordt of overlijdt. Wel ziet het gezondheidsinstituut dat mensen nu vaker voor een tweede keer besmet worden, dan bij andere varianten. ,,Een infectie beschermde tegen de deltavariant, maar bij de omikronvariant lijkt dat niet het geval”, aldus onderzoeker Anne von Gottberg.
SimonV