Kan je werkgever een coronavaccinatie verplichten?

Ik dacht dat vaccineren iets is wat mensen voor zichzelf mogen beslissen. Nu heb ik begrepen dat het voor sommige werknemers wel een vereiste is om weer op kantoor te mogen werken. Kan dat zomaar? Is dit niet in strijd met de wet? Of werkt dit anders...

2 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Vaccinatie is vrijwillig.
Ieder mens mag zelf kiezen of die een coronavaccinatie neemt. Dit staat in de volgende wetten:
Artikel 11 van de Nederlandse grondwet waarin het recht op onaantastbaarheid van het lichaam staat.
Artikel 8 van het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens. Daarin staat dat ieder mens het recht heeft om zelf te beschikken over zijn lichamelijke integriteit.

Werkgever:
U mag niet aan uw werknemers vragen of ze zijn gevaccineerd. U mag ook niet vragen om een vaccinatiebewijs. Dit mag niet door hun privacy. Informatie over vaccinatie is een gegeven over de gezondheid van die persoon. Gegevens over gezondheid zijn volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bijzondere persoonsgegevens. U mag geen bijzondere persoonsgegevens verwerken, behalve als er een uitzondering is.

Bedrijfsarts mag vragen naar coronavaccinatie
Een bedrijfsarts mag wel vragen of uw werknemer is gevaccineerd, als daar een goede reden voor is. Bijvoorbeeld omdat een werknemer met kwetsbare mensen werkt. Een werknemer mag daarna zelf bepalen of hij deze vraag beantwoordt. De bedrijfsarts mag dit weer niet met u delen als werkgever. De bedrijfsarts mag wel een algemeen beeld van het aantal gevaccineerde werknemers met u delen.
.
De werkgever moet wel zorgen voor een veilige werkplek. Doorgaans is dit ook mogelijk als een personeelslid niet gevaccineerd is. Maar soms niet, bijvoorbeeld om patiënten te beschermen voor wie gezorgd wordt. Het hangt van de situatie af of de redenen van de werkgever belangrijker zijn. Uiteindelijk kan de rechter hier een beslissing over nemen.

Gevolg weigeren vaccinatie
Weigert u zich te vaccineren, terwijl vaccinatie voor uw functie wel noodzakelijk is? Dan mag uw werkgever u misschien ontslaan. Hij kan dan zeggen dat vaccinatie noodzakelijk is voor uw functie. En dat u niet geschikt bent voor de functie, omdat u zich niet laat vaccineren. Hij kan u nooit dwingen om u te laten vaccineren.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dit speelt ook bij de commotie over de KLM-vlucht naar Tokio op 18 juli. Het cabinepersoneel behoeft niet te zijn gevaccineerd. Een stewardess zei (op NPO Radio 1) dat een passagier hier ook niet naar behoort te vragen.
Antoni
2 jaar geleden
Het antwoord lijkt correct, en toch zit er, voor zover mij bekend, een addertje onder het gras. Dat heeft te maken met de collega's van de werknemer op de werkplek. Een werkgever moet zorgdragen voor een veilige werkplek voor iedere individuele werknemer. Hij kan dit niet garanderen als hij niet weet of de collega's van de individuele werknemer gevaccineerd zijn en dus al of niet besmettelijk zijn. Om een veilige werkplek te garanderen voor iedere werknemer kan hij bepalen dat alleen gevaccineerde werknemers toegang hebben tot de gedeelde werkplek(ken). In theorie lijkt het dus allemaal goed geregeld (de werknemer kan zelf bepalen wat hij doet: vaccineren of niet-vaccineren), in de praktijk kan een werkgever eisen stellen aan zijn werknemers om zo voor iedere werknemer een veilige werkplek te kunnen garanderen.
SimonV
2 jaar geleden
Inderdaad. Bedankt, toegevoegd.