Code rood voor Nederland: wat betekent dat?

Als Nederland rood kleurt op de kaart van het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC), wat houdt dit dan in voor ons? Ik had een vakantie naar Ibiza geboekt en heb een van de twee prikken gehad, mag ik dan nog steeds naar Ibiza?

1.3K
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/spanje/reizen/reisadvies
Utrecht
2 jaar geleden
Het is ook code oranje in Spanje. Ook niet onbelangrijk. De kleurcode van heel Spanje is oranje (alleen noodzakelijke reizen). Dus ook van de Balearen (Mallorca, Menorca, Ibiza, Formentera en Cabrera) en de Canarische eilanden (Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote, Fuerte Ventura, La Gomera, La Palma en el Hierro.
Amadea
2 jaar geleden
Jouw reis gaat niet door. Niet omdat Nederland rood is, maar omdat Ibiza oranje is. Vakantie is niet noodzakelijk, dus...
SentWierda
2 jaar geleden
@lieveheers. Je bent nog niet volledig gevaccineerd en pas twee weken na de tweede vaccinatie kun je veilig reizen. Maar naar Ibiza? Ik denk het niet. Welke reisorganisatie wil iemand vervoeren die niet volledig gevaccineerd is - minimaal twee weken geleden?
Ik denk dat je Ibiza wel kunt vergeten want reisorganisaties hebben Ibiza inmiddels geschrapt. In elk geval TUI en Sunweb vliegen niet meer naar de Spaanse eilanden.
Corendon vliegt nog wel heen, maar wanneer je terug kunt dat is de vraag. Plan in elk geval veel extra dagen in. Corendon hecht wel aan twee vaccinaties.

Antwoorden (1)

Met een coronapaspoort, waarin staat dat je meer dan twee weken geleden volledig bent gevaccineerd (óf negatief bent getest, of hersteld bent van een coronabesmetting) mag je vrij door Europa reizen.
Als Nederland rood is gekleurd op de de coronakaart kan je in principe nog steeds met het coronapaspoort vrij door de EU reizen, dus ook naar Ibiza. Maar de landen van de EU kunnen wel extra maatregelen nemen, omdat je uit een roodgekleurd land komt. En daarbij moet je denken aan een recente negatieve testuitslag, een gezondheidsverklaring of een passagier locatieformulier. Maar een land kan ook een inreisverbod instellen of een quarantaineplicht.
Aangezien niet is vastgesteld wat standaard de gevolgen zijn, als een land rood kleurt, kunnen de maatregelen per vakantieland (waar je naartoe gaat) verschillen en ook per dag wijzigen.
Inmiddels is heel Spanje, dus ook Ibiza, ook rood gekleurd op de kaart. Als gevolg daarvan heeft Nederland ook een aantal maatregelen genomen. De belangrijkste maatregel is het advies om alleen naar Spanje af te reizen als het noodzakelijk is. Een vakantiereis is niet noodzakelijk. Dus het feit dat Ibiza, als eiland van Spanje, rood is gekleurd, heeft directer gevolg voor je reisplannen, dan het feit dat Nederland rood is gekleurd.