Worden de resultaten van de commerciële teststraten meegenomen in de RIVM coronacijfers?

Er zijn nu ook commerciële bedrijven waar je een Corona (snel)test kunt laten doen. Maar worden de resultaten daarvan ook meegenomen in de rapportage van het RIVM over het aantal Corona besmettingen in Nederland?

3 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee dit zijn twee gescheiden systemen in financiele en administratieve zin.
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik weet wel dat dit aparte bedrijven zijn, mijn vraag is alleen of ze de data doorsturen voor een completer beeld van de Corona besmettingscijfers

Antwoorden (1)

Soms wel.
Tussen die commerciële coronatesters bestaan verschillen als het gaat om de testen die zij gebruiken. Je hebt de zogeheten gevalideerde tests. Deze zijn door het RIVM erkend en goedgekeurd. De resultaten van deze tests worden meegenomen in de cijfers.

Maar sommige commerciële locaties maken gebruik van de zogeheten niet-gevalideerde tests. Deze uitslagen worden niet meegeteld, omdat ze niet betrouwbaar worden geacht.
Wat wel gebeurt, is dat de resultaten worden doorgegeven aan de GGD's. Als deze resultaten positief zijn, vraagt de GGD de mensen om zich nogmaals te laten testen in een GGD-teststraat. Als die ook positief is, zie je dat terug in de cijfers.
SimonV
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg
tinus1969
3 jaar geleden
Niet alleen het wel/niet gebruiken van gevalideerde tests is een punt. Er zijn een aantal (soms banaal-praktische problemen) waardoor gegevens niet worden doorgegeven, zoals niet compatibele ICT systemen.