Is Wim Hof immuun voor het COVID virus?

Als hij in nauw contact komt met iemand die besmet is, wordt hij dan ziek?

4.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Die vraag is alleen te beantwoorden als Wim Hof ergens heeft medegedeeld dat hij besmet is geweest met Corona of de vaccinatie heeft gehad. je bent alleen immuun als je afweer hebt verkregen door één van deze twee.

Antwoorden (1)

Nee, ook hij is niet immuun.
Wim Hof, ook wel bekend als de ice-man, geeft in zijn video, advies om je te wapenen tegen het Coronavirus. De ademhalingsmethode zou niet alleen voorkomen dat je ziek wordt, maar het zou ook nog eens wetenschappelijk bewezen zijn.

Zoals altijd worden waarheden en aannames naadloos verweven tot een aantrekkelijk verhaal. Laten we eerst beginnen met de feiten, namelijk:

1. Ja, het immuunsysteem kan beïnvloed worden met ademhaling
2. Ja, de Wim Hof methode is onderzocht door de universiteit van Nijmegen

De methode van Wim Hof zou mogelijk het immuunsysteem kunnen onderdrukken, maar de vraag is of dit gewenst is. Na een Corona besmetting is het immuunsysteem namelijk nog niet actief. Het duurt 4 tot 10 dagen voordat immuunsysteem 'begrijpt' dat het om een ongewenste indringer gaat en op volle sterkte is. Corona is immers een compleet nieuw virus en het immuunsysteem begrijpt nog niet dat er een probleem is. Daar houdt de methode van Wim Hof helemaal geen rekening mee. Daarnaast zal het coronavirus juist het immuunsysteem onderdrukken, om in die korte tijd, zoveel mogelijk te verspreiden. Het is dus nog maar de vraag of het nuttig is om het immuunsysteem verder te onderdrukken met ademhalingsoefeningen. Dat lijkt weinig logisch en daarnaast is er nog een potentieel nadeel van diep ademhalen.

In zijn algemeenheid is het bewijs voor de methode Wim Hof zwak en er is nog minder bewijs voor effectiviteit tegen Corona. Er zijn tenminste twee potentiële nadelen, die de kans op complicaties alleen maar doen toenemen. Niet besmet raken door fysieke isolatie is veruit de beste maatregel die je kunt nemen in plaats van je een illusie aan laten praten over onkwetsbaarheid.
SimonV