Hoeveel procent bescherming biedt een mondkapje van de drogist?

Het is algemeen bekend dat mondkapjes van de drogist niet zo veel bescherming als een medisch mondkapje. Toch ben ik benieuwd of er onderling misschien (toonbaar) verschil is. Volgens mij biedt niet iedere drogist dezelfde mondkapjes aan. Maakt het uit bij welke drogist je je mondkapje koopt wat betreft de bescherming tegen het coronavirus?

2 jaar geleden
1.2K
Utrecht
2 jaar geleden
"Het is algemeen bekend dat mondkapjes van de drogist niet zo veel bescherming als een medisch mondkapje."
Als het zo algemeen bekend is, zou je ook moeten weten welk type en van welke drogist dit mondkapje is dat niet zoveel bescherming geeft.
Steeds weer erg bijzonder om op deze manier een opvatting als algemeen feit te positioneren.
janjan
2 jaar geleden
Wat ik altijd begrepen heb is dat een mondkapje niet helpt tegen ziekte maar wel helpt voor bewustwording.
Kassa heeft er vorig jaar aandacht aan besteed.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/veel-mondkapjes-voor-consumenten-houden-virusdeeltjes-niet-tegen
Waarschijnlijk weet je dit al, is algemeen bekend

Antwoorden (2)

De effectiviteit van een niet-medisch mondkapje hangt sterk af van de kwaliteit van de materialen, pasvorm en de wijze waarop de gebruiker met het mondkapje omgaat. Niet-medische mondmaskers kunnen druppels die de drager produceert ‘enigszins tegenhouden’. Als hij of zij (onbewust) besmet is, biedt dat tot op zekere hoogte bescherming voor anderen. Je draagt een mondkapje dus vooral om zelf het virus niet – of in mindere mate – te verspreiden.

Toenemende drukte maakt het steeds moeilijker om anderhalve meter afstand te bewaren. De mondkapjes dienen daarom als aanvullende preventieve maatregel. Het dragen van een niet-medisch mondkapje verkleint het risico om een ander met eventuele virusdeeltjes uit jouw mond te besmetten met 67 procent.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Volgens mij mislees je de vraag en de bron, De vrager vraagt zover ik de tekst begrijp om de beschermwaarde voor de drager.
Je bron geeft de beschermwaarde voor de drager zoals ik de tekst lees.
Waarom stel je dat het gaat om de kans een ander niet te besmetten? https://wibnet.nl/geneeskunde/ziektes/mondkapjes-welk-mondkapje-werkt-het-best
"
De conclusie is duidelijk: met een mondkapje loop je gemiddeld 85 procent minder kans DAT JE BESMET RAAKT MET CORONA.
De beste kwaliteit – de zogenoemde FFP3-maskers of ademhalingsbescherming – is het veiligst en vermindert het risico op besmetting met wel 96 procent.
Andere maskers – die we 'mondkapjes' noemen – verkleinen het risico met 67 procent, en ook zelfgemaakte mondkapjes kunnen besmetting voorkomen.
" "verkleint het risico om een ander met eventuele virusdeeltjes uit jouw mond te besmetten met 67 procent."
>
verkleint het risico om besmet te raken met 67 procent.
Mondkapjes houden 96% tot 100% van de microndeeltjes tegen. Maskers die te koop zijn bij winkelketens zoals Hema en Etos blijken alle virusdeeltjes tegen te houden. Het gaat om deeltjes ter grootte van 3 micron, dat is drieduizendste millimeter. Het mondkapje van het Kruidvat scoort ook goed. Dat houdt 99,7 procent van de 3 micron-deeltjes tegen.
Dat neemt niet weg dat je er altijd nog deeltjes langs het mondkapje naar buiten komen, volgens een onderzoek van Kassa.

Het gaat hierbij wel hoofdzakelijk om het tegengaan van verspreiding van het virus. Dit soort mondkapjes beschermen je niet tegen het inademen van het COVID-19-virus. Daarvoor zijn er medisch mondkapjes die de mond en neus afsluiten.

Lang is erover gediscussieerd, maar onderzoekers uit Duitsland, geholpen door wetenschappers uit China en de Verenigde Staten, zeggen definitief bewijs te hebben dat mondkapjes werken in de strijd tegen het coronavirus.
Onderzoekers van onder meer het Max Planck Instituut in Mainz en het universitair ziekenhuis Charité in Berlijn maakten voor hun onderzoek gebruik van een nieuw model om aan te tonen dat de effectiviteit van een gezichtsmasker afhangt van de hoeveelheid virus in de lucht, schrijven ze in het wetenschappelijke tijdschrift Science.
De conclusie: in een omgeving of ruimte met een lage virusconcentratie kan het gebruik van een eenvoudig chirurgisch mondmasker het reproductiegetal al duidelijk verlagen. In een omgeving waar meer virusdeeltjes rondwaren, zoals in ziekenhuizen of slecht geventileerde binnenruimten, is volgens de onderzoekers betere bescherming nodig, zoals een FFP2- of N95-masker.
SimonV