Hoezo kunnen de ziekenhuizen de stroom corona patienten niet aan?

Op het nieuws zegt men dat de nieuwe maatregelen nodig zijn om de ziekenhuizen te helpen niet overspoeld te worden door corona patiënten. Maar de normale griep zorgt jaarlijks tijdens het griepseizoen voor veel meer slachtoffers die ook eerst in het ziekenhuis komen voor ze overlijden, en dan hoor je niks over ziekenhuizen die het niet aankunnen.

Dus kortom, zeggen ze hier eigenlijk niet mee dat corona veel dodelijker is en de stroom ernstig zieke mensen gewoon gestopt moet worden?

4 jaar geleden
1.8K
Amadea
4 jaar geleden
Mensen met gewone griep hoeven niet in quarantaine verzorgd te worden maar kunnen op een meerpersoonskamer liggen en zonder verdere voorzorgsmaatregelen verzorgd worden. Dat scheelt nogal.
lucius0605
4 jaar geleden
Nou dat weet ik niet Amadea, toen ik 2 jaar geleden in het ziekenhuis lag en griep bleek te hebben werd ik ook geisoleerd en mocht ik de eenpersoonskamer niet af.
kierkegaard47
4 jaar geleden
Er zijn meerdere factoren. De eerste is de al genoemde: (verhoudingsgewijs) meer mensen met Corona hebben IC zorg nodig dan mensen met gewone griep, het is een ernstiger ziekte. De tweede (en mogelijk aan de eerste verwant) is dat tegen griep de meeste mensen wel een bepaalde vorm van weerstand hebben - al dan niet door blootstelling aan virussen die er enigszins op leken in het verleden- dus kan je er vrij zeker van zijn dat niet teveel mensen tegelijk ziek worden. Tegen dit nieuwe Coronavirus heeft nog praktisch niemand weerstand opgebouwd, en men is daarom bang dat als het goed om zich heen grijpt, er ook veel grotere aantallen mensen tegelijkertijd ziek worden. Bij de gewone griep is het scenario dat op een gegeven moment (bv) 15% van de bevolking tegelijkertijd ziek is, ondenkbaar. Als de epidemie toch niet tegen te houden is, probeert men daarom de "piek" zoveel mogelijk te spreiden.

Antwoorden (1)

Mensen met de griep hebben geen ic-zorg nodig.
Als tien procent van de patiënten ic-zorg nodig heeft, zijn er in Nederland maar tweeduizend patiënten nodig om alle isolatie-boxen te bezetten. Dat zou best eens binnen twee weken het geval kunnen zijn,
Corona is inderdaad dodelijker dan de griep. Schattingen lopen uiteen van een sterftepercentage van 1% (onderzoek Zuid-Korea) tot 3% (WHO), tegenover een gewone griep 0,1%.
In Zuid-Korea worden dagelijks bijna 20.000 mensen getest op coronavirus, ook mensen die geen of weinig klachten hebben. Dit geeft een betrouwbaarder beeld. Momenteel zijn daar 8000 mensen die het virus bij zich dragen, waarvan er ‘slechts’ 71 overleden zijn.
____
Edit
“Mensen met de griep hebben geen ic-zorg nodig.”: dat is natuurlijk wat ongenuanceerd. De meeste mensen met de griep hebben geen ic-zorg nodig.
SimonV
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Bij een pandemie kan het dodental vergelijkbaar zijn met een normale seizoensepidemie. Een voorbeeld hiervan is de Mexicaanse griep van 2009, wereldwijd tussen 123.000 en 203.000 doden. Het bijzondere was dat vooral niet de ouderen werden getroffen: 62 tot 85% was onder de 65 jaar. Terwijl dat bij een normale griep 20% is. Doordat de meeste getroffenen in hun productieve jaren waren, was er een zeer grote angst onder de werkenden en was er grote economische schade. Die zeer grote angst onder de werkenden is er nu bij het coronavirus in veel mindere mate.
Bron: Nivel: Mexicaanse griep maakte wereldwijd vooral jonge slachtoffers.