Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je besmettelijk na het prikken van het coronavaccin?

Het coronavaccin bestaat toch uit het afgezwakte coronavirus? In principe zou je er zelf niet meer ziek van kunnen worden omdat je juist op deze manier voldoende bescherming opbouwt. Wel vraag ik me af: je krijgt het virus nota bene ingespoten, kan je dan geen anderen kort na de prik daarmee besmetten? Want in die korte tijd heb je nog geen antistoffen opgebouwd, lijkt me.

3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
er zit een klein stukje genetische informatie van het coronavirus inzit. Dit stukje mRNA zorgt er in ons lichaam voor dat er 1 eiwit van het coronavirus in ons lijf wordt aangemaakt
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1019795-negen-vragen-over-het-coronavaccin-hoe-werkt-het-en-wat-zit-er
SimonV
3 jaar geleden
Ja, je kunt nog steeds besmettelijk zijn na vaccinatie, maar wel veel minder.
Uit een Amerikaanse studie blijkt dat gevaccineerden niet alleen zelf veel minder vaak ziek worden, maar ook dat ze het virus nauwelijks nog kunnen overdragen.
De studie is gedaan door het CDC, de Amerikaanse tegenhanger van het RIVM. Het bleek dat mensen die beide prikken van hun vaccinatie hebben gehad na twee weken 90 procent minder kans hebben om het virus over te dragen. Als iemand één prik heeft gehad is de kans 80 procent lager. Kort na de vaccinatie is er nog wel een grotere kans op besmetting van anderen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een groot misverstand is dat je het virus ingespoten krijgt. Dit is niet waar, bij geen enkel vaccin, dus ook niet bij de corona vaccins.
Er worden wel stukjes van het omhulsel van het virus (of een stukje van het genetisch materiaal van het virus) ingespoten zodat je lichaam het zal herkennen en een afweerreactie kan opbouwen.

Omdat je het virus dus niet hebt, kan je anderen dus ook niet besmetten.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan nog steeds zie checklist.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Alleen als jij het virus onder de leden hebt. Maar je kunt dat niet van de vaccinatie krijgen. Dat is wat vraagsteller denkt.
Amadea
3 jaar geleden
Bovendien geeft die afbeelding geen objectieve informatie. 'k Heb niet gevonden wat de bron ervan is, doch het moge duidelijk zijn dat dit niet het RIVM betreft maar een of andere fake nieuws bedenker. Het verbaast mij dat de moderatie dit "antwoord" laat staan....

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding