Werkt antibacteriële handgel tegen virussen?

Als corona een virus is, heeft het gebruik van antibacteriële handgel dan wel zin? Dit omdat een de naam antibacteriële handgel suggereert dat het bacteriën doodt, maar geen virussen.

Utrecht
3 jaar geleden
De benaming antibacteriële handgel geeft aan wat de gel wél doet, niet wat hij niet doet.
Dus de gel is voornamelijk geschikt om bacteriën te doden.
Als het gehalte alcohol hoog genoeg is, worden ook virussen geinactiveerd.
Maar dat zou een erg lange naam worden. In het begin van de Corona-crisis is er uitgebreid gesproken en geschreven over het nut van desinfecterende handgel. Zoek dat nog maar even op.

Het beste antwoord

Het RIVM tipt alcoholhoudende handgel als alternatief voor handen wassen als er geen water of zeep in de buurt is en ook voor het ontsmetten van handen die niet heel vuil zijn.

Marcel Zwietering, hoogleraar Levensmiddelenmicrobiologie aan Wageningen University & Research, is sceptisch over de handgels. "Om een eerste misverstand uit de wereld te helpen: een antibacteriële handgel helpt niet tegen het coronavirus. Want virussen hebben niks met bacteriën te maken. Zo'n gel helpt om bacteriën te doden, maar zegt niks over het doden van virussen."
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeep dood virussen ze niet maar kan ze wel weg wassen.