Mag een restaurant tijdens corona bij het afhalen de sanitaire voorzieningen voor klanten openen?

Een van de weinige dingen dat tijdens corona nog kan is wandelen. Dat doe ik dan ook vaak. Ook haal ik onderweg graag eten en drinken af in een restaurant. Op mijn vraag of ik van het toilet gebruik mag maken bij het afhalen hoor ik de ene keer: "nee, we mogen geen mensen binnenlaten tijdens corona". Een andere keer is het wel mogelijk. Zijn de restaurants waar het wel mogelijk is in overtreding, of een stuk klantvriendelijker?

3 jaar geleden
1.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Die het wel toelaten zijn in overtreding.

Antwoorden (1)

Het is niet toegestaan om echt in de zaak te komen dus je mag geen gebruik maken van het toilet.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Afhalen mag en dat is niet altijd via een loket. Dat kan ook op een andere wijze.
In principe bepaalt de exploitant de wijze van afhalen. De regel geldt (letterlijke tekst): Het is aan de horecagelegenheid om te bekijken op welke manier zij hier invulling aan geven.
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron Kan je dat middels een bron bewijzen?
TurfGraver
3 jaar geleden
https://www.plusonline.nl/coronavirus/waar-kan-je-nog-naar-de-wc-in-het-openbaar-in-coronatijd
LeonardN
3 jaar geleden
@TurfGraver Excuses, kan je dat bewijzen middels een bron die enige zeggenschap heeft. Ik kan morgen of vandaag ook een website oprichten en dan in een artikel beweren dat het wel mag. Je geeft dus wel een bron, maar dat is weinig bewijs. Mooiste zou zijn een bron van de Rijksoverheid.
SentWierda
3 jaar geleden
De bron van Turfgraver is gedateerd 2 december 2020.
TurfGraver
3 jaar geleden
Voor bij wie Google niet werkt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/horeca-en-evenementen
TurfGraver
3 jaar geleden
Uit link:
"Ter plekke iets eten of drinken is niet toegestaan. Er mag alleen afgehaald worden. Ook het gebruik van fruitautomaten is bijvoorbeeld niet toegestaan."
Alleen afhalen dus, niet 'iets' brengen. :)
SentWierda
3 jaar geleden
@TurfGraver. Ik ken restaurants waar je wel iets brengt, namelijk jouw eigen lege pan die in het restaurant wordt gevuld. Ook kun je naar binnen om eten op te halen. En ook kun je voor de deur bij een statafel staande consumpties (beker koffie, beker soep) nuttigen.
TurfGraver
3 jaar geleden
@SentWierda, ken ze ook die schijt aan de regels hebben.
SentWierda
3 jaar geleden
@TurfGraver. Nee, dit is op basis van de regels van de Rijksoverheid: Ik citeer nogmaals jouw en mijn bron: 'Het is aan de horecagelegenheid om te bekijken op welke manier zij hier invulling aan geven.'
TurfGraver
3 jaar geleden
Wel even lezen waaraan ze vrij zijn invulling aan te geven.
"Uiteraard moet iedereen zich bij het afhalen houden aan de basisregels. Bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden. Het is aan de horecagelegenheid om te bekijken op welke manier zij hier invulling aangeven."