Het gaat in samenwerking.

De CoronaMelder maakt voor elke telefoon codes aan. Als je meer dan 15 minuten dicht in de buurt bent van iemand die ook CoronaMelder heeft wisselen jullie telefoons de code uit via bluetooth.

Wanneer een van die personen naderhand blijkt te zijn besmet, ervoor kiest om dat aan de GGD door te geven en het in de app meldt dan krijgt hij of zij daar een speciale GGD-sleutel voor. De persoon geeft die sleutel aan een medewerker van de GGD die deze vervolgens invoert.

Met één druk op de knop kan de besmette persoon nu de codes activeren, waarna degenen die de afgelopen twee weken dicht bij hem of haar in de buurt waren een melding krijgen. Dat gaat anoniem, je komt niet te weten wie de besmette persoon is. Maar je weet dan dat er kans is dat jij ook besmet bent.