Lucht die omhoog gaat door mondkapjes, geeft dat geen extra risico's?

Sinds Kassa in een onderzoek heeft aangetoond dat mondkapjes de lucht niet tegenhouden, maar verplaatsen heb ik een paar vragen gekregen hierover. Gezien bijna alle mondkapjes de lucht verplaatsen, is er toch sowieso nog een klein risico. Waar ik mij vooral zorgen over maak is de situatie waarin lucht door mondkapjes omhoog geblazen wordt.
Wat ik hier zelf uit haal is dat je zonder mondkapje meer virusdeeltjes op één voorspelbare plek (voorkant persoon) hebt, terwijl je met een mondkapje virusdeeltjes de lucht in slingert, die vervolgens later weer omlaag komen in een weliswaar dunnere hoeveelheid, maar veel minder voorspelbaar.
Dit houdt mij al een tijdje bezig en ik voel mij hierdoor niet meer op mijn gemak bij de supermarkt. De mensen die dit bepalen zullen er vast een goede reden voor hebben, anders was er geen plicht geweest. Kan iemand mij uitleggen waarom virusdeeltjes die naar boven geblazen worden een aanvaardbaarder risico zijn, dan een voorspelbare redelijk controleerbare stroom van virusdeeltjes als je geen masker?

3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
Toch wel kort door de bocht....kun je je dat voorstellen: al dat medisch personeel tijdens een operatie met hun chirurgische mondmaskers op waarbij virusdeeltjes naar boven de lucht in geslingerd worden en dan neerdalen op de patiënt?
wilkers
3 jaar geleden
Kort door de bocht zou het zijn als ik een constatering maakte. Ik weet natuurlijk niet hoe de luchtverplaatsing is als chirurgen een medisch masker dragen. Ik weet wel dat de luchtverplaatsing bij een chirurgisch masker veel geringer is, dat heeft Kassa ook laten zien. Er wordt gezegd het gezonde verstand te gebruiken gedurende de pandemie. Ik weet te weinig over mondmaskers, dus stel ik vragen over dingen die ik niet volledig begrijp. Dat zou ik zelf niet 'kort door de bocht' willen noemen.

Antwoorden (1)

Je mist het belangrijkste effect van een mondkapje/mondneusmasker; de meest virusdeeltjes blaas je IN het masker en blijven daar steken. Of je de overgebleven deeltjes omhoog of vooruit blaast is veel minder relevant. Waar het om gaat is dat de concentratie virusdeeltjes in de lucht sterk afneemt.
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Mijn eerste gedachte is dat ik liever een grote concentratie virusdeeltjes heb, waar ik veel beter kan voorspellen waar die rond zweven en hier met een boog omheen, dan dat een kleine concentratie overal kan zijn zonder dat je weet waar. Momenteel heb ik een beetje moeite te begrijpen waar we het voor doen, vandaar ik hier vragen over stel.
tinus1969
3 jaar geleden
Je kunt helemaal niet voorspellen waar die virusdeeltjes rondzweven. De opmerking die je in de oorspronkelijke vraag hierover maakt ('is dat je zonder mondkapje meer virusdeeltjes op één voorspelbare plek (voorkant persoon) hebt,') klopt niet.
Thecis
3 jaar geleden
Het voornaamste is inderdaad dat de meeste virusdeeltjes IN het masker terecht komen. Welke deeltjes niet? De deeltjes die zo klein zijn dat het masker het niet tegenhoudt. Die zullen of door het masker heen gaan of wervelen door de openingen naar buiten. Dit zijn echter zéér kleine deeltjes. Die deeltjes zweven en zijn onderhevig aan ALLE luchtverplaatsingen die voorbij komen. Ook degene die je niet of nauwelijks voelt. Zonder masker komen die deeltjes ook overal. Met een masker heb je nog kans dat ze meer gelokaliseerd om iemand heen zitten.
Een heel simpele uitleg van een zeer complex systeem.
Experts geven nog steeds aan dat mondkapjes helpen. Niet voor 100% want dat kan bijna niet (niet iedereen heeft thuis een hazmat pak liggen, ik toevallig ook niet).
Dus goeie vraag, absoluut relevant, maar ondanks gevoel van werking gewoon blijven dragen voor zowel jezelf als voor een ander.