Waarom wil men die avondklok invoeren? Lopen er tussen 20.00 en 4.00 zoveel mensen buiten?

Ik loop zelf 's avonds bijna nooit buiten. Behalve in de zomer als het lekker weer is. Of in de winter als er een dik pak sneeuw ligt. De enkele keer dat ik wel buiten ben zie ik eigenlijk nooit iemand. Een keer iemand met een hond, of iemand die net als ik de vuilniszak weg gooit. Of iemand die uit zijn late dienst komt of iemand die naar zijn nachtdienst gaat.

Ik zie het nut niet goed van die avondklok eigenlijk. Het maakt mij verder niet uit, want wat ik al zei, ik kom zelf toch niet buiten. Laatste keer was 2 weken terug na boodschappen doen, toen was ik om 20.15 thuis.

Ik ben ook benieuwd hoe men zou willen gaan handhaven. Elke auto laten stoppen en kijken of de bestuurder en passagiers wel een vrijgeleide hebben? Controles op elke straathoek. Grootscheepse controles. Dat is toch niet te doen. Daar is, lijkt mij, helemaal geen personeel voor.

3 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Denk vooral jeugd (studenten) die elkaar opzoeken. En controle zal steekproef zijn (valt wel op als je op straat bent dan).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik denk dat het een beetje overdreven wordt

Antwoorden (1)

Het gaat er niet om wie er buiten loopt, maar wie er binnenloopt.
Doel is het nog verder beperken van het aantal contacten. Volgens de GGD vindt een groot deel van alle besmettingen plaats bij bezoek van familie of vrienden: gelegenheden waarbij men vaak te weinig afstand houdt en al helemaal geen mondkapje draagt. Daarbij gaat het niet alleen om jongeren die (huis)feestjes bezoeken, maar ook om mensen uit andere leeftijdscategorieën die toch naar etentjes en verjaardagen blijven gaan. Door de avondklok worden deze bezoeken beperkt.
SimonV