Wat is beter: handen wassen of desinfecteren tegen corona?

Volgens mijn huisgenoot kun je beter desinfecteren omdat het sneller en makkelijker. Je hoeft ook minder dingen aan te raken (kraan, zeep etc.), dus dat scheelt weer. Maar ze adviseren toch overal om alleen handgel te gebruiken wanneer er geen water en zeep voorhanden is? Hoe zit dit?

1.1K
paulus811
3 jaar geleden
als ik viezigheid op mijn handen heb dan zit die viezigheid er na desinfecteren nog steeds op en was ik dus liever mijn handen.

Het beste antwoord

Het RIVM geeft aan dat je handen het beste schoon maakt met water en zeep.
De zeep verbreekt namelijk het virusmembraan, waarna zeepmoleculen bubbels rondom de virusdeeltjes creëren. Met water spoel je dit vervolgens van je handen af.
Ook bij het gebruik van desinfecterende handgel wordt het virusmembraan afgebroken. Echter adviseren experts ons om handen minstens twintig seconden te wassen. Zeep en ontsmettingsgel moeten overal zitten, inclusief handpalmen, vingertoppen de buitenkant van je hand en tussen je vingers, voor goede bescherming.
Hoewel beide technieken het virus even effectief vernietigen, zitten er twee voordelen aan zeep en water. Ten eerste wast het al het vuil weg waar anders virusdeeltjes in verstopt kunnen zitten. Maar nog belangrijker: het is gewoon gemakkelijker om je handen gedurende twintig seconden volledig met water en zeep te bedekken dan met handgel.
Het RIVM geeft nog een belangrijke reden voor het gebruik van zeep met water in plaats van handgel: bij te vaak gebruik van handgel, kunnen de ziekteverwekkers ongevoelig worden. Dit betekent dat in verloop van tijd ziekteverwekkers onvoldoende gedood worden door een handgel. Daarbij is het ook belangrijk op letten dat er op de handgel staat dat het desinfecterend is én dat er een toelatingsnummer op het etiket staat. Allen dan is bewezen dat het ziekteverwekkers, zoals het coronavirus, doodt.
.
Handen wassen na (per ongeluk) bijvoorbeeld handen schudden is nog steeds nodig.
De kans op besmetting via een voorwerp is tot nu toe nihil, maar er is nog niet onderzocht hoe dit zit met de veel besmettelijkere Engelse en Afrikaanse mutatie.
Toegevoegd op 14 januari 2021 14:55: tekst
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat maakt helemaal niets uit. De kans dat je corona oploopt door besmetting via een voorwerp is nihil. Er is in de hele wereld niet één geval bekend van zo een besmetting. Dat neemt niet weg dat je handen wassen om andere reden wel wenselijk is. Desinfecterende handgel is niet goed voor je huid, dus dat geld kun je beter in je zak houden.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
- soms raak je per ongeluk ergens een hand aan. Dan zul je toch je handen moeten wassen.
- je kunt misschien wel corona oplopen via een voorwerp met de veel besmettelijker Engelse en Afrikaanse mutatie. Dat is nog niet onderzocht.
Je geeft met je antwoord een nogal onverantwoord advies, vind ik.