Waarschijnlijk wel, maar precies weten doen we het nog niet. Voornamelijk omdat de detailhandel en het CBS het ook niet precies weten wat nu wel en niet onder essentiele winkels worden verstaan.

https://www.nu.nl/economie/6096565/wat-niet-essentiele-winkels-dan-precies-zijn-niemand-die-het-lijkt-te-weten.html
-----
Update na de persconferentie:

De bakker wordt gezien als essentieel, dus ja, de bakker mag open blijven.
Toegevoegd op 14 december 2020 18:32: tekst
3 jaar geleden
Sharonves
3 jaar geleden
Oke, dan nog even afwachten tot 7 uur voor hopelijk meer verklaring.
Amadea
3 jaar geleden
De antwoorden op https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/267855/verschil-tussen-cruciaal-essentieel/ helpen wellicht om het duidelijker te krijgen.
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
Dank voor de aanvulling, maar het is een politiek besluit wat als cruciaal wordt beschouwd en wat niet. Niet wat wij (wel of niet taaltechnisch) als essentieel beschouwen. Juist daarom is het zo moeilijk om hier al direct een uitspraak over te doen. Voor een heel aantal gevallen zal het simpel zijn, maar helaas voor een aantal zaken ligt het wellicht niet zo simpel. Er zijn m.i. al vele niet-logische beslissingen geweest.
Ja, met een essentiële winkel wordt een winkel bedoeld die spullen verkoopt die je nodig hebt om aan je dagelijkse levensbehoeften te kunnen voldoen. Daar valt een bakker ook onder.
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Klopt, maar waarom is de slijter dan ook nog open?
Pieterke
3 jaar geleden
@paulus811: Ik zag vanmorgen dag de Candyshop ook open is en een beautysalon was ook open. Weer een raar beleid dus.
Bakkers vallen onder essentiële winkels (uitleg Rijksoverheid 14 december 2020). En voor de fijnproevers: ook banketbakkers vallen hieronder.
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Klopt en de winkels die alleen zoetwaren verkopen zoals de Candyshop mogen ook open.