Binnen hoeveel tijd ben je weer vatbaar voor Corona als je het al gehad hebt?

En hoeveel tijd erna kun je weer mensen besmetten?
Dus; stel je bent positief getest op corona, je hebt je quarantaine tijd uitgezeten. Hoeveel tijd na je quarantaine kun je zelf weer opnieuw besmet raken, en wat is de percentage dat je opnieuw besmet kunt raken ten opzichte van iemand die nog niet corona heeft gehad. En vanaf welk moment kun je zelf weer anderen besmetten na je quarantaine tijd ?

3 jaar geleden
2.5K
Thecis
3 jaar geleden
Dit is nog niet precies bekend voor zover ik weet. Het is dus al wel gebleken dat je opnieuw besmet kunt worden (zeker na milde klachten), maar voor zover ik weet, zijn de precieze details die je wilt weten nog niet bekend.

Antwoorden (1)

RIVM schrijft:
Er zijn internationaal enkele meldingen van mensen die mogelijk een tweede keer besmet zijn met het nieuwe coronavirus. Bij bekende verkoudheidsvirussen gebeurt het wel vaker dat mensen nog een keer besmet raken. Hoe dit precies zit voor het nieuwe coronavirus is nog onduidelijk. We weten bijvoorbeeld nog niet goed of mensen voldoende afweer opbouwen tegen het virus als zij besmet zijn geweest. Ook weten we niet hoe lang ze dan beschermd zijn tegen het virus en hoe besmettelijk ze dan zijn. Dat wordt op dit moment verder onderzocht.
Het is dus nog niet mogelijk om harde conclusies te trekken over herbesmetting. Daarvoor is het aantal meldingen te klein. Het is belangrijk om de onderzoeken in Nederland en internationaal goed te volgen. Ook het RIVM doet onderzoek. Zo vragen we in Nederland aan GGD’en om een vermoeden van herbesmetting te melden. In dat geval zoeken we uit wat er precies aan de hand is. Het beleid in Nederland houdt al rekening met mogelijke herbesmetting. Ook als je al COVID-19 hebt gehad is het advies: blijf thuis bij klachten en laat je testen.