Wat maakt corona dodelijk?

Dat corona inmiddels veel doden heeft veroorzaakt wereldwijd, is duidelijk. Toch komt de één er met een paar kuchjes vanaf, terwijl het de ander fataal wordt. Wat doet het virus waardoor de één komt te overlijden en de ander niet? Heeft dit bv. te maken met verschillende stadia waarin het virus zich ontwikkelt o.i.d.? Of ligt dit misschien ergens anders aan?

3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Corona is vooral dodelijk voor oudere mensen met comorbiditeit (= tegelijkertijd twee of meer ziekten hebben.) Leeftijd speelt een belangrijke rol bij de sterfte, met name omdat bij het stijgen der jaren de weerstand afneemt.
De comorbiditeit is meestal: hart- en vaatziekten, diabetes mellitus en COPD.
Uit de grafieken van het RIVM blijkt dat onder de 50 jaar corona zelden dodelijk is. Vanaf 70 jaar is het al redelijk vaak een doodsoorzaak en de leeftijdsgroep met het hoogste aantal doden is die tussen tussen 85 en 89 jaar. Dat het daarna daalt, komt doordat er minder mensen tussen 90 en 94 zijn en nog minder tussen 95 en 99 jaar.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
https://www.domusmedica.be/richtlijnen/coronavirus/wetenschappelijk/welke-patientengroepen-lopen-een-hoger-risico-op
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Er overlijden ook meer mannen dan vrouwen.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Tot en met 84 jaar overlijden meer mannen dan vrouwen. Een van de mogelijke redenen kan zijn dat mannen gemiddeld een langere voorgeschiedenis van roken hebben dan vrouwen. (Zie de link Domusmedica.)
Vanaf 90 jaar overlijden meer vrouwen dan mannen - maar dat is verklaarbaar: er zijn veel meer vrouwen dan mannen vanaf 90 jaar.