Waarom is er geen mondkapjesplicht in ziekenhuizen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
Ritsuka
3 jaar geleden
bij mijn ziekenhuis wel

Antwoorden (1)

Dat is er wel, maar niet in alle ziekenhuizen
Ziekenhuizen mogen zelf hun mondkapjesbeleid bepalen. En dat zorgt voor bezoekers soms voor verwarring. Daardoor zie je in sommige ziekenhuizen dat alle bezoekers verplicht een mondkapje moeten dragen. Terwijl mensen in andere ziekenhuizen juist geen mondkapje mogen dragen als ze geen ziekteverschijnselen vertonen.
Zo wordt er in het Sint Jansdal op basis van vragenlijsten online of aan de desk bij gecheckt de ingang of iemand mogelijk besmet is. Het ziekenhuis staat alleen toe dat mensen die coronaverschijnselen hebben een mondkapje dragen. Op die manier is duidelijk zichtbaar wie de meest kwetsbaren zijn. “Als we anderen toestaan om eigen mondkapjes te dragen, verdwijnt de scheidslijn,” aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.
Bij het Meander Medisch Centrum in Amersfoort wordt het bezoekers van patiënten vanaf 24 juli juist wel in alle gevallen verplicht gesteld om een mondkapje te dragen. “Deze maatregel is bijvoorbeeld voor mensen die een ouder familielid bezoeken, om de patiënt te beschermen,” vertelt een woordvoerder. “Mocht je geen klachten hebben maar toch een eigen mondkapje willen dragen, dan mag dat natuurlijk.”
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deze informatie klopt niet meer, Simon. Al enkele weken (vanaf 6 oktober) vraagt St Jansdal iedereen om een mondneusmasker te dragen. Voor medewerkers is het een verplichting. Patiënten die corona-achtige klachten hebben, krijgen bij de hoofdingang een medisch mondneusmasker. Maar het beleid is dus ten opzichte van de zomer sterk gewijzigd.