Dat houdt in: om naar je werk te gaan (als thuis werken niet mogelijk is), om hulp te verlenen, om eten te kopen, of om naar dokter of apotheek te gaan. Over het algemeen geldt voor ieder mens dat deze verplaatsingen essentieel zijn. En het coronavirus maakt dat de overheid deze regels moet bepalen, wil zij de volksgezondheid op een te handhaven peil zien te houden.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De maatregel luidt: Reis zo min mogelijk. Met daarbij een logo van een auto.
Uit het antwoord van Amadea leid ik af dat je voortaan met de fiets niet meer naar Blokker mag om een zwabber te kopen. Maar waar is dat fietsverbod te vinden?
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Prachtige reactie. Het beschrijft precies de instelling die zo veel Nederlanders hebben waardoor we nu dieper in de problemen zitten. Waar is het verbod? Het gaat om gezond verstand. Beperk je reizen zo veel mogelijk. Alleen noodzakelijk. Is die zwabber noodzakelijk? Ik durf te wedden van niet (net zoals met heel veel dingen, slechts een paar dingen zijn écht noodzakelijk). Daarbij kan je het on-line bestellen. Er is dus geen noodzaak. En waar is het fietsverbod te vinden...? In de regel "beperk je verplaatsingen" natuurlijk. Ja er staat een logo van een auto kennelijk bij. Moeten we echt alle soorten manieren van verplaatsen er in zetten? Zijn we als Nederlanders zo diep gezonken dat dat óók moet? Je mag niet op de fiets, auto, OV (bus, trein, taxi, uber, etc), rolschaatsen, skateboard en pogo-sticks. Ik zal vast wel iets vergeten zijn... Laten we niet de randen op zoeken. Familiebezoek is geen noodzaak. Je hebt ook telefoon etc. Boodschappen? Kan je ook online doen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Wow SentWierda,en wat te denken aan evenementen die niet in een tent zijn, of mensen met een rok of winkeltijden voor ouderen zonder rolator? :/
Maar als die zwabber voor jou noodzakelijk is, fiets maar naar de Blokker hoor.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis en Turfgraver. Tja, ik had ook een koffiezetapparaat kunnen noemen, omdat het huidige apparaat het heeft begeven. Ik hoop dat zo'n aankoop dan wel als 'noodzakelijk' wordt gezien.
Maar los hiervan: vrijwel elk bezoek aan de detailhandel is blijkbaar vanaf morgen taboe. Toch heb ik Rutte en De Jonge dat niet horen zeggen.
Overigens geeft online bestellen van levensmiddelen veel meer (milieuonvriendelijke) verplaatskilometers dan zelf naar een supermarkt gaan. Bovendien is dit geen verdienmodel.
En onlinebestellen van niet-levensmiddelen geeft extra veel verplaatskilometers omdat het aantal retouren hoog is. En vaak is ook dit niet een verdienmodel.
Het lijkt me bedrijfseconomisch behoorlijk ontwrichtend: alle winkels voortaan zonder klanten en onlinediensten die geen cent opleveren.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ook een koffiezetapparaat is niet noodzakelijk. En nog steeds online te bestellen.
Nee, niet elk bezoek aan de detailhandel is taboe. Maar beperk het tot het minimum! Maar dat was je punt niet, je punt was dat je geen fietsverbod had gezien omdat op de site een logo van een auto had gezien. Mijn inziens heb je dan in basis iets niet begrepen. Ik snap dat een vrachtwagen meer uitstoot geeft. Maar alles bij elkaar was de uitstoot in de lockdown maanden (ook in het buitenland) aanzienlijk minder dan daarvoor. Dat is dus geen argument. Bovendien zijn het een beperkt aantal mensen die dan reizen. Nogmaals, in basis snap je volgens mij iets niet. Deze pandemie heeft grote gevolgen voor iedereen. Overigens, als je bedrijfseconomisch wil gaan, zaken als Bol.com en AH.nl hebben zéér goede zaken gedaan. Maar ja, het heeft ook economische gevolgen. Waarom denk je dat er een TOZO is, een TOGS en een NOW regeling? De regering pompt miljarden in de economie door de corona gevolgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ga alleen de deur uit indien niet anders kan. Hoe je je verplaatst (lopend, fietsend, rijdend, hinkelend of kruipend), heeft niks te maken met deze regel.
SentWierda
3 jaar geleden
@Simonsdochter. Het verschil met maart/april is dat er nu veel verplaatsingen zijn, vooral over de weg. In maart/april bleef men thuis of in elk geval in de nabije omgeving, in de eigen regio. Daaraan is het ook te danken dat in Groningen/Friesland/Drenthe er vrijwel geen corona was in maart/april. In het Noorden was een "afspraak" (soms zelfs een echte afspraak) om niet over de Afsluitdijk of voorbij Meppel te rijden.
Al maanden geldt in het hele land de "afspraak" om vooral bij de eigen winkels te kopen: koop lokaal (mogelijk heeft deze "afspraak" niet iedereen bereikt).
Online kopen betekent dat vracht- en bestelauto's kriskras door het land rijden: gevaar voor coronauitbreiding. Bovendien: bij veel online bestellingen gaat de bezorger met een steekwagen in een lift, terwijl degene die de bestelling heeft geplaatst juist zoveel mogelijk de lift mijdt - want de lift is één van de grootste besmettingsbronnen. Daarom is online bestellen lastig te rijmen met de maatregelen.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Ook in maart en april waren er heel veel verplaatsingen van online verkopen. Kijk de cijfers er op na. In die maanden draaiden de webwinkel heel erg goed. Dit geheel ontkracht je hele betoog. Kortom, online bestellen past prima bij de maatregelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Koop Lokaal heeft niet het doel om niet te bestellen, bezorgen. Het doel was en is de financiële injectie voor de lokale zelfstandige. Wellicht dat het doel in sommige delen van Nederland niet begrepen wordt. Dat het noorden langer heeft kunnen ontsnappen aan corona is logisch en heeft niks te maken met lokaal winkelen.
Corona kwam via het zuiden steeds dieper Nederland in. De carnaval heeft hier ook aan bijgedragen.
In het noorden heeft men de dans tijdelijk kunnen ontspringen.
In het zuiden waar corona voor het eerst geconstateerd werd, zijn velen juist enorm serieus. Wellicht dat het zuiden daardoor nu nog minder getroffen is.
Maar een olievlek laat zich niet tegenhouden.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Een sterke groei van heel weinig naar iets meer, is nog niet erg overtuigend.
De online verkoop van supermarkten vertoont dit jaar een sterke groei en het online marktaandeel van de totale supermarktomzet wordt 5,3%, aldus Distrifood.
Veel heen en weet gerijd (niet goed voor corona en het milieu) en bedrijfseconomisch levert het niets op. Grote jongens als AH en Picnic leggen er fors op toe. De supermarktbezoeker zorgt voor de winst en wordt gekoesterd.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Laten we eens rustig door de punten heen gaan:
1. We begonnen met “noodzakelijke reizen” en het feit dat er geen fietsverbod is. Dit is er nog steeds niet, maar ik hoop dat het duidelijk is wat er nu aan de hand is. Probeer de reizen tot een minimum te beperken.
2. De discussie verplaatst zich naar het feit dat online verkopen veel extra verplaatskilometers geven omdat het aantal retouren hoog is. Het is bedrijfseconomisch ontwrichtend. Dit punt wordt weerlegd.
3. Vervolgens wordt als extra punt aangedragen dat de bezorgers veelal de lift gebruiken, de lift is een van de grootste besmettingsbronnen. Punt niet onderbouwd en de rest wordt wederom weerlegd.
4. Dan komt het punt dat een sterke groei van weinig naar iets meer nog niet overtuigend is. En dan komt de zin dat de supermarkten een sterke groei hebben gehad en online verkopen 5.3% is van de supermarktomzet.
Punt 4 is nieuw. Maar we hadden het over online verkopen, niet alleen de supermarkten.
Thecis
3 jaar geleden
Maar laten we dan correct worden: “De monitor plaatst het marktaandeel van online binnen heel food/nearfood nu op 6 procent.” “De groei van onlinefood komt voort uit zowel een toename van het aantal transacties als de gemiddelde besteding. De totale onlineconsumentenbestedingen stegen met 12 procent naar bijna €6,4 miljard. Terwijl de onlinebestedingen aan diensten als reizen en tickets een daling van 45 procent kenden ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar, werd dit door de groei in uitgaven aan producten van 52 procent ruimschoots gecompenseerd.”
https://www.distrifood.nl/ondernemen/nieuws/2020/09/omzet-online-food-knalt-hard-omhoog-101138435?io_source=www.google.com&_ga=2.142472891.827333788.1602797506-2099878569.1602797506 Dus, zorg dat je je feiten goed vertelt. Maar je ziet dat er erg veel online gedaan is. Ja, de economie krimpt, maar het is minder erg dan gedacht (6% uit mijn hoofd).
Thecis
3 jaar geleden
Maar er is gewoon bewijs dat online verkopen de economie op het moment juist redden én dat de milieubelasting van de vrachtwagens minder is dan al het persoonlijke verkeer. Mochten er verder nog nieuwe ideeen naar voren komen om te weerleggen, laat het weten
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Ik ga uit van de feiten. De recente feiten.
Ik citeer Distrifood d.d. 31 augustus m.b.t. onlinesupermarkten: "De marktonderzoeker gaat er nu vanuit dat het marktaandeel van online over heel 2020 zal uitkomen op 5,3 procent, terwijl dit cijfer in 2023 op 7,2 procent komt te liggen. Daarbij wordt een bandbreedte van tussen de 6,4 en 8 procent gehanteerd,"
Bron: https://www.distrifood.nl/food-data/nieuws/2020/08/belang-online-supers-snel-naar-72-procent-101137525
Verbazing? Die 72 procent in de link moet 7,2 zijn, want komma's kunnen niet worden gebruikt in een link. De kop van het artikel is dan ook: Belang onlinesupers snel naar 7,2 procent.
Moet ik nu nog onderbouwen dat een lift tegenwoordig een riskante plek is? Dat is algemeen bekend.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Sorry, je link werkt niet bij mij. Daarbij, mijn artikel (ook van distrifood) is van 25 september. Dus nog recenter.
En daarna ga je in op mijn “verbazing” over het feit dat er een komma niet staat. Is totaal niet nodig. Wat betreft de lift. Je punt was “want de lift is één van de grootste besmettingsbronnen”. Ja, die moet je uitleggen want:
Slechts 15% van de mensen woont in een appartement. Niet elk appartement heeft een lift. Maar al die bezorgers van jou zouden in een lift gaan en dat is gevaarlijk.
Nee, de lift is niet gevaarlijk. Met teveel mensen in de lift is gevaarlijk. Dan kan je besmetting krijgen. Dat maakt het niet meteen “één van de grootste besmettingsbronnen”. Als dat inderdaad zo was, waren de liften erg snel gesloten. Daarbij ben je niet uren in de lift. Het zijn kortstondige contacten. Sowieso, ook in de lift moet je moet minstens anderhalve meter afstand houden. Dus als het een kleine lift is, stap je niet in! Simpel.
Thecis
3 jaar geleden
Dus ja, ondanks dat ik heel goed weet hoe besmettingen tot stand komen, moet je me inderdaad uitleggen waarom de lift “één van de grootste besmettingsbronnen” is. Waar haal je die informatie vandaan? Waarom is daardoor het vervoer in liften nog niet verboden? Of bedoel je te zeggen dat de lift door de kleine ruimte in potentie een grote besmettingsbron kán zijn omdat mensen dicht op elkaar staan? Dat vind ik namelijk een aannemelijker punt. Gelukkig (zoals ik al zei) houden we ons aan de anderhalve meter en zou die lift wil moeten meevallen. En ook nogmaals, die bezorgers gaan dus maar in max 15% van de bezorgingen met de lift. Lijkt me ook niet een heel goed issue (vooral niet omdat veel supermarkten al hebben bepaald dat boodschappen niet meer tot het aanrecht, maar tot de voordeur / centrale hal worden gebracht. Maar dat geheel terzijde…
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Aanvulling: mijn moeder woont in een appartement met lift.
Bezorging is tot aan de toegangsdeur van het complex.
Voorbeeld: De apotheek mag geeneens de medicatie brengen in het gebouw tot aan de voordeur. Ook niet indien de trap wordt gebruikt! Ook niet
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis en Simonsdochter. Ik woon in een gebouw met een lift. En altijd wordt alles afgeleverd bij de eigen voordeur. Dat het op de begane grond wordt afgeleverd: onacceptabel.
Het kan zijn dat in complexen met een intercom de situatie anders is.
En liften afsluiten? Grote onzin. Je zult 15 hoog wonen.
Wat het liftgebruik betreft: neem zoveel mogelijk de trap. Anderhalve meter afstand bewaren in een lift is meestal niet mogelijk. En als het mogelijk is, mogen maximaal twee mensen in een lift. Nogmaals: je zult 15 hoog wonen en een uur moeten wachten op een beschikbare lift.
https://www,vlr.nl/coronavirus
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Feit, een aantal bezorgdiensten hebben aangegeven dat ze niet meer tot aan de voordeur leveren. Gelukkig bij jou nog wel. Verandert niets aan het feit dat een aantal bezorgdiensten dit hebben aangegeven. Jij vindt dat onacceptabel. Dat mag.
En ja, als liften zodanig gevaarlijk zouden zijn, zouden ze afgesloten worden ja. Dat je dan op 15 hoog woont is onfortuinlijk. Maar ja, dan moet je zelf een keuze maken of je wil leven of niet (als de lift daadwerkelijk zo gevaarlijk zou zijn he). Dat is het gelukkig niet, dus de lift kan je nog gebruiken. Inderdaad fijn voor diegene die woont op 15 hoog.
En ja, ook zitten er mogelijk wachttijden wanneer je met de lift wil. En dan zal je moeten wachten. Heel vervelend. Maar zo zijn er meer situaties te bedenken waarbij je bij deze pandemie ongemak ervaart. Nogmaals, heel vervelend.
Thecis
3 jaar geleden
Wat betreft de “onderbouwing” dat de lift 1 van de “grootste besmettingsbronnen” is. Een link naar de branchevereniging (er stond wederom een fout in) is niet echt een onderbouwing. Natuurlijk geven zij waarschuwingen uit, juist omdat er veel mensen in een kleine ruimte kunnen staan (zoals ik al eerder aan gaf). Maar bij deze beschouw ik dit punt (dat de lift 1 van de grootste besmettingsbronnen is) als weerlegd. Het is namelijk niet zo (zie eerdere argumenten en gebrek aan onderbouwing). Nogmaals, ik snap dat deze tijd vervelende dingen met zich mee brengt. Dat heeft iedereen. Hou je aan de regels, zonder meteen te kijken of iets wel of niet verboden is om de mazen te vinden, dan is het zo snel mogelijk weer over en kunnen we meer.