Mag je alcohol drinken na je coronavaccinatie?

Een vriend van me weigerde heel lang om zich te laten vaccineren. Nu heeft-ie zich vandaag dan toch eindelijk laten vaccineren, maar vanavond gaat hij alweer aan de zuip. Want ja: vrijdag. Kan dit zomaar? Heeft dit geen invloed op de werking van het vaccin?

1.7K

Het beste antwoord

Ja dat mag. Er is op dit moment geen bewijs dat het drinken van alcohol een effect heeft op de vaccinatie tegen het coronavirus (COVID-19).

Het is wel bewezen dat alcohol een tijdelijke dip in je weerstand veroorzaakt. Een lage weerstand kan ervoor zorgen dat een vaccin minder goed werkt. Mensen die overmatig veel alcohol drinken hebben een lagere weerstand en krijgen bijvoorbeeld sneller ziektes aan de luchtwegen zoals een longontsteking.