Kan een mondkapjesplicht écht niet worden ingevoerd en kan een spoedwet dit nog veranderen?

Overal lees je dat een mondkapjesplicht niet ingevoerd kan worden, vanwege de grondwet. Nu is mijn vraag of dit echt wel zo is en dat de noodtoestand hier geen uitzondering in kan bieden? Indien inderdaad het geval, kan de speciale coronawet (ook wel bekend als noodwet / spoedwet) hier nog iets in veranderen? Of is enkel de noodtoestand uitroepen de enige mogelijkheid?

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5174259/mondkapjesplicht-mag-niet-staatsrecht-wim-voermans

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, althans niet snel.
Minister Grapperhaus: aan het verplicht stellen van mondkapjes zitten behoorlijk wat haken en ogen. Om een verplichting op te leggen, zouden we de wet moeten aanpassen. Dan krijg je wel een discussie over grondrechten en dergelijke die toch echt wat moeilijker ligt.
In de spoedwet is een voorziening opgenomen waarmee zo'n verplichting kan worden ingevoerd. De verwachting is dat deze de komende weken behandeld wordt in de Tweede Kamer.
Een maatregel die de persoonlijke levenssfeer beperkt, zoals een mondkapjesplicht, kan zeer moeilijk worden doorgevoerd. Mocht er al sprake zijn van direct levensgevaar: van de niet-medische mondkapjes staat niet vast dat zij dat gevaar wegnemen volgens de gezondheidsexperts van het RIVM. Het officiële standpunt van het RIVM is dat mondkapjes niet noodzakelijk zijn in de strijd tegen het virus.
Wat de afstandseis betreft: die beperkt alleen de bewegingsvrijheid en die wordt niet beschermd in onze Grondwet.
SimonV
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Exact, maar een spoedwet zou hier potentieel verandering in kunnen brengen hoor ik veel mensen zeggen. Hoe zit dit precies?
SimonV
3 jaar geleden
Toegevoegd.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Soms denk ik wel eens dat we in dit land wel heel erg doorslaan met de rechten van de mens. De angst om iemand voor het hoofd te stoten. De angst dat iemand zich gekwetst voelt. De angst om beperkingen op te leggen. Gewoon verplichten die hap, doen ze in andere EU landen ook.