Mag je een afgezet mondkapje opnieuw opzetten?

Het RIVM adviseerde in verband met corona: “Heb je het kapje tussendoor afgedaan? Zet het dan niet opnieuw op maar pak een vers gewassen mondkapje of een nieuw wegwerpexemplaar.”

Is deze regel gewijzigd? Ik zie winkelpersoneel en passagiers het kapje voortdurend op- en afdoen.

Gisteren haalde premier Rutte demonstratief een mondkapje uit z’n zak (Terwijl aangeraden wordt een ongebruikt kapje in een boterhamzakje te bewaren). Hij wist niet of hij het kapje nog eens mocht gebruiken.

SimonV
3 jaar geleden
3.2K
LeonardN
3 jaar geleden
Het RIVM adviseerde in verband met corona: “Heb je het kapje tussendoor afgedaan? Zet het dan niet opnieuw op maar pak een vers gewassen mondkapje of een nieuw wegwerpexemplaar.” Bron? Ook is me in al die tekst niet echt duidelijk wat nu wet/regel, instructie of enkel advies is.
In de teksten van het RIVM lees ik niet expllciet dat je een mondkapje niet even af mag doen en weer op mag doen. De tekst die jij herhaalt lijkt uit de Quest te komen. En wordt voorafgegaan van een zin die WEL van het RIVM komt.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
De regel is nog steeds dat je een mondkapje maar 1 x gebruikt, en dan wast of weggooit. Maar volgens mij houdt niemand zich daaraan, ik in ieder geval niet: bij elke overstap OV doe ik het mondkapje even op mijn kin / om mijn hals, en zet hetzelfde kapje weer goed op in de volgende bus of tram. En ook terug gebruik ik hetzelfde kapje. Je bent dan zelf niet optimaal beschermd, maar ach... De regels zijn niet vastgelegd in een wet, maar het is een (dringend) advies, een aanwijzing om een mondmasker zo goed / veilig mogelijk te gebruiken.
LeonardN
3 jaar geleden
@Hanneke
Dat is volgens mij idd het punt. Je bent strafbaar als je geen mondkapje op hebt in bijvoorbeeld het OV. Er worden instructies gegeven hoe je het beste dat mondkapje kan gebruiken.
Je MAG het dus afzetten en weer opzetten.
Dat is echter niet optimaal. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5151001/ns-koffie-drinken-kort-afzetten-mondkapje-toegestaan-trein-corona
Het is toegestaan om in de trein kort je mondkapje af te zetten als je iets wilt eten of drinken. De NS benadrukt de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger.

Het beste antwoord

Nee, de regels zijn niet gewijzigd. Het mondkapje is voor éénmalig gebruik. Bij het afzetten mag het "doek" niet aangeraakt worden. Je pakt de elastiekjes (om de oren) vast en deponeert het mondkapje direct bij het restafval.
De meeste mensen houden zich niet aan de "officiële mondkapje-regels".
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Kan je me verwijzen naar de regel/wet (dus niet een advies) van de Rijksoverheid dan wel het RIVM die stelt dat je een mondkapje niet opnieuw op mag zetten?
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. De Rijksoverheid schrijft dat wegwerp niet-medische mondkapjes voor eenmalig gebruik zijn. Nergens is te vinden dat hergebruik de bedoeling is of is toegestaan of zinvol is. "Een wegwerpexemplaar kunt u niet bewaren".
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/instructies
Het NEN (Ned. Normalisatie Instituut) stelt in een rapport dat het wegwerpmondkapje is bedoeld voor eenmalig gebruik: "Wegwerpmondkapjes moeten direct na gebruik in de vuilnisbak bij het restafval worden gegooid."
Vlak voordat het wegwerpmondkapje wordt opgezet "is het belangrijk" dat de handen worden gewassen. En "bewaar schone en gebruikte mondkapjes niet op dezelfde plek".
Bron: NEN-rapport "Niet medisch mond-neusmasker" d.d. 19 mei 2020. Ondertitel: Aanbevelingen voor ontwerp, maakproces, gebruik en onderhoud in het kader van COVID-19. Omvang 3,7 MB.
C:/Users/GEBRUIKER/Downloads/Nen-spec-Niet-medisch+mond+en+neusmasker.pdf
LeonardN
3 jaar geleden
"is of is toegestaan of zinvol is." Nergens is te vinden dat je kauwgom niet door mag slikken of dat dat zinvol is. De vraag is of het mag. Volgens mij is alles wat men schrijft een advies, niet een wet. Je kan een boete krijgen voor het niet-dragen van een mondkapje.
Voor zover ik weet kan je niet een boete krijgen voor het niet opvolgen van de adviezen aangaande gebruik van het mondkapje. "Aanbevelingen voor ontwerp, maakproces, gebruik en onderhoud"
Juist aanbevelingen, geen strafwet, geen regel(in die zin). Je mag dus een masker opzetten en afzetten. Zolang je maar zorgt dat het masker op is als het moet.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. En wat denk je van het "deurbeleid"? Dat is het essentiële woord.
Met andere woorden: kun je een boete krijgen als je ondanks een toegangsverbod (=deurbeleid) toch zonder mondkapje een winkel binnengaat?
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Nu heb je de situatie dat sommige winkeliers de toegang weigeren (ze zeggen: "Het is verplicht") aan mensen die naar binnen willen zonder mondkapje.
Terwijl het niet verplicht is - maar je moet als klant maar zo ad rem zijn om te zeggen dat het niet verplicht is. Dan ga je als verbouwereerde klant liever naar de concurrent - waar ze niet moeilijk doen.
En is wetenschappelijk aangetoond (in Nederland en/of in het buitenland) dat het dragen van mondkapjes zinvol is? Nee. Sterker nog: in het Europese land dat het meest fanatiek is met mondkapjes (Spanje), zijn de meeste coronagevallen.....
LeonardN
3 jaar geleden
Waarom begin je nu weer met een hele andere discussie. De vraag is of een mondkapje afzetten en weer opnieuw opzetten tegen de wet is. Ik zeg dat dat niet het geval is, ondanks dat er aanbevelingen zijn.
Ben je het daar ondertussen ook mee eens?

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag, als in het is niet per wet verboden om een mondkapje af te zetten en weer op te doen.
Anders dus dan dat je een mondkapje in het geheel niet opzet in bijvoorbeeld het OV, dat mag niet, dat is strafbaar, daar kan je een boete voor krijgen.

Waar jij naar verwijst zijn adviezen/instructies/aanbevelingen. Je kan het dus beter niet doen.

"Is deze regel gewijzigd?" Nee het was dus nooit een "regel", althans nooit wetgeving.

===
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5151001/ns-koffie-drinken-kort-afzetten-mondkapje-toegestaan-trein-corona

Het is toegestaan om in de trein kort je mondkapje af te zetten als je iets wilt eten of drinken. De NS benadrukt de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger.

"De mondkapjesplicht is een regel van de Rijksoverheid. Reizigers worden natuurlijk verzocht het mondkapje zo veel mogelijk op te houden en bij voorkeur te eten en drinken voor of na de reis. Maar als je snel iets wil nuttigen, dan kan dat", zegt een woordvoerder van de NS tegen Editie NL.
===

In winkels is vziw geen landelijke/wettelijke mondkapjesplicht, enkel een dringend advies in bepaalde regio's.
Als het enkel een dringend advies en je doet je mondkapje af, dan mag dat, immers je mag het ook helemaal laten om een mondmasker op te zetten.

===
"Gisteren haalde premier Rutte demonstratief een mondkapje uit z’n zak (Terwijl aangeraden wordt een ongebruikt kapje in een boterhamzakje te bewaren). Hij wist niet of hij het kapje nog eens mocht gebruiken."

Wat typerend is voor de onduidelijkheid aan de wildgroei aan landelijke, regionale, door bedrijven zelf-ingevoerde regels en adviezen.

(Mogen dus steeds gebruikt als "niet per wet verboden/niet strafbaar".