Wat is het verschil tussen een virus en een bacterie?

Zoals de naam al zegt, is het coronavirus een virus. Binnenkort wordt het weer kouder en is de kans aanzienlijk dat meerdere mensen ziek worden door een bacterie of virus. Maar waar zit het verschil 'm nou in?

3 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Virus
Een virus is heel veel kleiner dan een bacterie. Een virus is een stukje genetisch materiaal met eiwitten eromheen. U zult vooral bekende virussen kennen zoals de griep of verkoudheid, buikgriep, waterpokken, COVID-19 en koortslip.

Bacterie
Een bacterie is een eencellig micro-organisme. Dit betekent dat dit één cel is die u niet met het blote oog kunt zien. Bacteriën verspreiden erg snel, omdat de cel van de bacterie zichzelf in tweeën kan delen. Niet alle bacteriën zijn slecht, er zijn ook goede bacteriën. In de darmen zitten bijvoorbeeld bacteriën die er voor zorgen dat uw eten goed verteerd wordt.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een bacterie is een eencellig levend organisme dat zelfstandig kan leven, groeien en vermenigvuldigen. Een virus is weinig meer dan een pakketje erfelijke informatie dat niet zelfstandig kan leven, groeien en vermenigvuldigen, maar daarvoor levende cellen infecteert ('kaapt').
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
kort, krachtig, correct. +