Welke tijd is aan het R-getal van Covid-19 gekoppeld?

Het R-getal (reproductiegetal) van Covid-19 in Nederland ligt op dit moment rond de 1,3. Dat betekent dat elke geïnfecteerde gemiddeld 1,3 anderen aansteekt.

Dus als in een eerste lichting 100 mensen besmet zijn, zullen zij 130 mensen aansteken (de tweede lichting). Als iedereen van de eerste lichting geneest, zijn er daarna dus 130 zieken (die van de tweede lichting).

Maar... hoe lang duurt het voordat die 130 mensen van de tweede lichting ziek zijn?

Anders gezegd: het aantal zieken neemt per lichting met 30% toe; na hoeveel tijd vindt die toename met 30% plaats?

3 jaar geleden
1.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Als je besmet wordt duurt het tussen de 10 en 14 dagen voor je ook covid hebt en dus ziek wordt.
Antoni
3 jaar geleden
Ik heb die informatie ook gemist bij de bekendmakingen hierover! Het gaat in cijfers heel hard: 130 mensen besmetten 169 nieuwe; die 169 besmetten 220, enzovoort. Ben benieuwd naar het antwoord.

Antwoorden (1)

De tijdseenheid is één dag.
Het reproductiegetal wordt met deze formule berekend:
R= B x N x D
B= de besmettingskans per contact
N= het gemiddeld aantal contacten per tijdseenheid
D = de infectieduur
SimonV
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Uit welke bron en welke zinsnede blijkt dat?
SimonV
3 jaar geleden
“to be one day,”
“time unit is the day”.
De dag is ook de meest logische tijdseenheid in dit geval.
LeonardN
3 jaar geleden
Mijn fout. Zou je de HELE zin weer willen geven? Dan komt hoop ik naar voren wat ik bedoel.
SimonV
3 jaar geleden
“if we choose our time unit to be one day”.
(Gewijzigde bron)
“We behandelen nu de versoepeling van de drie belangrijkste. Ze betreffen respectievelijk het aantal contacten per dag.”
De dag is ook de meest logische tijdseenheid in dit geval.