Wat zijn de cijfers van het aantal doden als gevolg van de griep ten opzichte van Corona?

Je hoort nu alleen maar cijfers over het aantal doden door het Corona virus, maat wat zijn dan de cijfers van het aantal doden door griep in het afgelopen griepseizoen 2019-2020?
Wat is de verhouding griep vs Corona?

3 jaar geleden
3.3K
LeonardN
3 jaar geleden
Wellicht handig om een en ander te duiden.
https://www.nu.nl/coronavirus/6046684/wat-is-oversterfte-en-waarom-is-het-belangrijk-voor-begrijpen-coronavirus.html "
Wel kan nu al voorzichtig worden geconcludeerd dat de intensiteit van het coronavirus groter is dan die van griep. Zo werd in het hevige griepseizoen van 2017/2018 achttien weken lang een oversterfte gemeten die uiteindelijk neerkwam op een totaal van 9.500 extra doden. Het coronavirus lijkt dit aantal in kortere tijdsspanne te gaan bereiken. "De vraag is wat er nu gaat gebeuren en hoe lang dit nog duurt", zo meldt het CBS.
"

Antwoorden (2)

februari 2018. In dat jaar werd Nederland wekenlang, tot eind april, geteisterd door een snoeiharde griepepidemie. De cijfers van toen, volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): 16.000 ziekenhuisopnamen en een oversterfte (meer sterfgevallen dan gemiddeld) van 9444 mensen in 18 weken tijd. Bij corona hebben we alleen wel te maken met ic opnames en dat was het grote probleem.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-bron?
-wat zijn de cijfers van corona? Er wordt een verhouding gevraagd tussen de twee.
ronron1212
3 jaar geleden
Cijfers RIVM corona doden is je toch wel bekend anders RIVM @LeonardN maar het zijn er in de 5000.
LeonardN
3 jaar geleden
Dat moet een deel van het antwoord zijn mijns inziens, niet een reactie. Daarnaast opnieuw de vraag of je je bron even kan weergeven.
De cijfers over 2019/2020 zijn nog niet bekend. In het griepseizoen van 2018/2019 stierven ruim 2.900 personen meer tijdens de griepepidemie dan verwacht. Het is waarschijnlijk dat deze 'oversterfte' samenhangt met de griep. Deze oversterfte is een stuk lager dan in 2017/2018, toen de hoogste oversterfte sinds de start van de monitoring (in 2009) is waargenomen. Seizoen 2013/2014 kende een erg mild griepseizoen, met maar vier weken griepepidemie, er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie.

Het aantal doden door het coronavirus bedraagt momenteel bijna 6000.
Met de volgende kanttekeningen:
- zonder lockdown zou het cijfer veel hoger liggen.
- de coronapandemie is nog niet voorbij.
_______

“Er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie”: er zijn waarschijnlijk geen mensen gestorven aan griep die periode.

Oversterfte
Er valt nooit exact vast te stellen hoeveel mensen aan de griep zijn overleden. Jaarlijks melden artsen in een beperkt aantal overlijdensgevallen influenza als primaire (onderliggende) doodsoorzaak van de overledene. Bij de directe aanleiding van het overlijden aan een andere doodsoorzaak kan influenza echter wel een rol gespeeld hebben, ook al staat dat niet vermeld op het overlijdenscertificaat. In samenwerking met het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek wordt op basis van de totale sterfte (alle doodsoorzaken) met statistische modellen geschat of er oversterfte is. Influenza is een van de mogelijke oorzaken van oversterfte, maar deze kan bijvoorbeeld ook worden veroorzaakt door andere infecties. Zodat de dodencijfers corona en griep nu ook door elkaar kunnen lopen.
SimonV
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
ronron en jij hebben het beiden over "oversterfte" als het gaat om griep, niet over daadwerkelijk aantal sterfgevallen als gevolg van griep. Wat zegt bijvoorbeeld deze zin?:
"Seizoen 2013/2014 kende een erg mild griepseizoen, met maar vier weken griepepidemie, er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie."
1. Dat er geen mensen zijn gestorven aan griep die periode.
2. Dat er niet meer mensen aan griep zijn gestorven die periode dan je sowieso al statisch zou kunnen verwachten. Het coronadodental is volgens mij een getal gebaseerd op rapportage van een arts die meldt dat iemand is overleden aan gevolge van corona. (en zou dus onderschat/ondergerapporteerd kunnen zijn). Voor de duidelijkheid, geen kritiek op je antwoord, ik vind het nog even lastig om de getallen goed te duiden.