Waarom rijden er gewoon lesauto's rond met mensen die aan het lessen zijn?

Is z'n rijschool strafbaar ivm de 1,5m norm?

4 jaar geleden
1.9K
crispy
4 jaar geleden
Misschien is daar niemand in aan 't lessen. Ik mag mijn partner ook naast me hebben zitten in de auto, en wie weet is dat bij die lesauto ook wel het geval. Een lesauto wordt ook gewoon als auto gebruikt.
SentWierda
4 jaar geleden
Stel dat de instructeur aan het stuur zit en zijn echtgenote ernaast. Is de bestuurder dan aan het lessen?
Of: stel dat de bestuurster de dochter is van de instructeur en zij is in het bezit van een rijbewijs. Haar vader, de instructeur, zit ernaast. Is de bestuurster dan aan het lessen?

Antwoorden (1)

Waarom deze lesauto's rondrijden weet ik niet. Het zou kunnen zijn, dat de instructeur de auto ook als privré-auto gebruikt.
In ieder geval mogen er tot 28 april 2020 geen rijlessen gegeven worden. Het beroep van rij-instructeur is aangemerkt als contactberoep. Vanaf 23 maart jl. geldt dat alle bedrijven, die vallen onder de groep contactberoepen (waaronder naast rij-structeurs ook bijvoorbeeld kappers vallen) moeten sluiten. Bij het uitoefenen van deze beroepen is het namelijk niet mogelijk om de 1,5 meter afstand aan te houden, zoals je zelf ook al aangaf. Deze regel geldt voorlopig tot 28 april.
Als de rij-structeur zich inderdaad niet aan deze maatregel houdt, dan kan hij een boete krijgen.
4 jaar geleden
VraagAntwoord66
4 jaar geleden
Ik heb wel begrepen dat rijscholen momenteel bezig zijn om (plexi)glas tussen beide zittingen in te maken.
popeye
4 jaar geleden
@VraagAntwoord66 onverstandig, de rijinstructeur moet immers in kunnen grijpen bij het stuur als de leerling iets fout doet.
popeye
4 jaar geleden
@AnnBoo8146 dan dient het lesbord op het dak verwijderd te worden toch?
AnnBoo8146
4 jaar geleden
@popeye dat dacht ik ook. Maar daarover kan ik niets vinden. Dus ik kan dit niet bevestigen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ja? Denken jullie dat een lesauto-eigenaar bij elke privérit zijn lesbord er af moet schroeven? En dan er weer op als ie gaat lessen? Dat lijkt me juist stug.