Hoe reageren mensen met rhesus negatief bloedgroep op het COVID-19?

Ik las pas geleden dat ook je bloed groep kan bepalen hoe gevoelig je bent voor ziektes.
En dat mensen met bloedgroep A gevoeliger zijn voor het COVID-19 dan mensen met Bloedgroep O maar hoe reageren mensen met rhesus negatief bloedgroep op het COVID-19?

Want ze hebben het alleen over de Bloed groepen O,A,B, AB
( en niet over negatief of positief )

Is het immuunsysteem van iemand met bloedgroep A negatief anders,
dan die van Bloedgroep A positief ?

Picture for question
4 jaar geleden
19.6K
Ritsuka
4 jaar geleden
Waar las je dit? Want er word helaas ook veel nepnieuws verspreid over Covid-19.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb dat ook gelezen of op tv gehoord zoiets.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/zijn-mensen-met-bloedgroep-a-vatbaarder-voor-corona
Even lezen; is dus niet bewezen. Is alleen een niet onderbouwd onderzoek geweest.

Antwoorden (3)

Er is geen basis voor het idee dat er een link is tussen bloedgroepen en gevoeligheid voor ziektes.
4 jaar geleden
Dat is nog niet onderzocht. Er is wel een indicatie dat mensen met type A-bloed vatbaarder kunnen zijn voor het nieuwe coronavirus (COVID-19). Maar ook hier is nog meer onderzoek nodig.

Vertaald uit het Engels:
Het ABO-bloedgroepsysteem maakt deel uit van het immuunsysteem.
Waarom zou iemands bloedgroep vatbaarder maken voor COVID-19?
Dit heeft te maken met hoe eiwitten op het oppervlak van coronavirussen aan de verschillende suikers op de oppervlakte-cellen binden, die hand in hand gaan met iemands bloedgroep. We weten dat sommige van de coronavirussen die vee infecteren, eiwitten op hun oppervlak hebben die zich binden aan suikers en suikers zijn wat bloedgroepantigenen dicteert. Als je bloedgroep A hebt, heb je een extra suiker op het oppervlak van je cellen, anacitosale glucosamine genaamd, die je niet hebt als je bloedgroep O hebt.
SimonV
4 jaar geleden
Het belangrijkste nieuwe onderzoek naar dit onderwerp kwam, in de vorm van een voorpublicatie, op 2 juni 2020 uit. Europese onderzoekers analyseerden 1.610 COVID-19 patiënten in ziekenhuizen in Italië en Spanje. De wetenschappers onderzochten of er genetische kenmerken zijn die de kans vergroten dat iemand met COVID-19 ernstige longproblemen krijgt.
De onderzoekers vonden onder andere dat COVID-19 patiënten die zuurstof of een beademingsapparaat nodig hadden, opvallend vaak overeenkomsten hadden op de plek in het DNA die codeert voor de bloedgroep. De onderzoekers lieten vervolgens zien dat mensen met de bloedgroep A+ relatief vaak last hadden van ernstige longproblemen, terwijl mensen met bloedgroep O juist een kleiner risico liepen.
Mensen met bloedgroep O lopen desondanks nog wel degelijk risico op ernstige klachten bij COVID-19. In Italië had 38 procent van de onderzochte patiënten met ernstige longproblemen bloedgroep O. In een Italiaanse controlegroep zonder vastgestelde COVID-19 had 47 procent bloedgroep O.
De resultaten van het Europese onderzoek liggen in lijn met inmiddels gepubliceerd onderzoek uit een aantal ziekenhuizen in Wuhan in China, waarin werd gevonden dat COVID-19 patiënten in het ziekenhuis relatief vaak bloedgroep A hebben en relatief weinig bloedgroep O. Ook in een ziekenhuis in New York werd gevonden dat patiënten die positief testen op COVID-19 relatief vaak bloedgroep A hebben.
De rhesusfactor is een andere soort bloedgroep, die aangegeven wordt met de letter D. Ben je (rhesus-D) positief, dan is de rhesusfactor D aanwezig. Ben je (rhesus-D) negatief, dan is de rhesusfactor D afwezig. In het dagelijks spraakgebruik valt ‘rhesus-D’ weg, en wordt enkel gesproken over ‘positief’ of over ‘negatief’.
Er is dus geen apart onderzoek gedaan naar de bloedgroepen A- positief of A-negatief omdat het bij deze bloedgroep niet gaat om het aanwezig of afwezig zijn van de rhesusfactorD
De verschillen van de immuunsystemen zijn niet afhankelijk van de bloedgroepen. Het immuunsysteem is het deel van het afweersysteem dat men gedurende zijn leven ontwikkelt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
MasterSword
3 jaar geleden
Er is weer iets bekend ook over rhesus negatief bloed.
https://www.nature.com/articles/s41467-020-19623-x Bloedgroep / Antistoffen in plasma O+ / Anti A, B
A+ / Anti B
B+ / Anti A
AB+ / Geen
( + is rhesus positief bloed ) O- / Anti A,B, Rh
A- / Anti B, Rh
B- / Anti A, Rh
AB- / Anti Rh
( - is rhesus negatief bloed ) Mijn simpele uitleg, als ik het goed begrijp. Met Anti A Plasma wordt je niet zo snel ziek van Corona.
( Afhankelijk van leeftijd en gezond ) Heb je alleen Anti B Plasma dan wordt je sneller ziek van corona.
( Dat komt omdat corona makkelijk op A hecht ) Anti Rh Plasma genezen makkelijk van Corona.
( Afhankelijk van leeftijd en gezond ) Mensen met AB+ bloed moeten helemaal voorzichtig zijn.
( die hebben geen Anti A,B, of Rh )