Kan een virus uit één bepaalde familie muteren tot een virus uit een andere familie?

Virussen kunnen op basis van hun erfelijk materiaal worden ingedeeld. Is het RNA of DNA, is het enkelstrengs of dubbelstrengs.
Vraag: Kan een virus uit een bepaalde groep of familie zich zodanig muteren dat het een virus uit een andere familie wordt?

4 jaar geleden
1.3K
SimonV
4 jaar geleden
Volgens mij niet. Maar ik heb geen bronnen kunnen vinden die dit bewijzen.

Antwoorden (1)

NEEN, normaal gesproken niet als je de omschrijving van virus-familie baseert op de virusmorfologie. Een virusfamilie kan bestaan ​​uit leden die alleen repliceren bij gewervelde dieren, alleen bij ongewervelde dieren, alleen bij planten of alleen bij bacteriën. Bepaalde families bevatten virussen die zich vermenigvuldigen in meer dan een van deze gastheren.
Hoewel de kans op mutaties en evolutie groot is zijn de veranderingen ook afhankelijk van het type virus (dubbelstrengs DNA, dubbelstrengs RNA, enkelstrengs DNA, enz.), Doorgaans hebben virussen in het algemeen hoge kansen op mutaties, maar veel afwijken van de oorspronkelijke basisstructuur doen ze niet. De meeste mutaties hebben te maken met overleving en vermenigvuldiging.
In dit antwoord zijn vertalingen gebruikt uit de Engelse bronnen.