Is het enigszins bekend bij welke mensen momenteel de nieuwe Corona besmettingen plaatsvinden?

Nu de meeste mensen binnen zitten en de straten leeg zijn vraag ik me af of dit inzichtelijk is gemaakt, zijn de nieuwe besmettingen nu juist bij zorgverleners/ andere vitale beroepen of hun familie/ naasten? Ik ben heel benieuwd en misschien kunnen we dan wat met die informatie?

Picture for question
4 jaar geleden
1.6K
tinus1969
4 jaar geleden
Dat weten we niet, ten eerste omdat we niet systematisch (kunnen) testen, ten tweede omdat door de incubatietijd de mensen die NU in het ziekenhuis komen, al twee weken geleden zijn besmet.
Werk en winkels zijn tot nader bericht nog steeds risico plaatsen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is heel onvoorspelbaar dit allemaal ze vragen om binnen te blijven omdat je de ziekte niet ziet iedereen kan het krijgen of hebben ... Hoe meer mensen bij elkaar hoe groter te kans dat je het ook kan krijgen daarom worden grote evenementen en dergelijke ook afgelast het is heel spijtig maar ook heel noodzakelijk

Antwoorden (1)

Het antwoord is eigenlijk heel simpel, namelijk bij alle soorten beroepen en mensen. De reden daarvoor is heel simpel.

Het eerste punt wat ik wil aanhalen, is de manier van testen. Niet iedereen wordt getest. De bevestigde besmettingen zijn goed om te weten, maar het totaal aantal ligt een stuk hoger. daardoor kunnen we ook onmogelijk zeggen bij welke groepen het meest voorbij komt, omdat er heel veel onder de radar zit. Je kan onmogelijk een soort web maken waardoor de besmetting in zicht komen.

Het tweede wat het RIVM ziet op het moment is dat de groei niet meer exponentieel is, maar lineair. De groei is dus nog niet gestopt maar groeit wel minder snel dan dat je zou verwachten zonder voorzorgsmaatregelen. Het gaat op het moment nog steeds te snel om goed bij te kunnen houden. Vandaar dat het aantal IC bedden nog steeds opgeschaald wordt. Maar er is geen twijfel mogelijk dat de voorzorgsmaatregelen effect hebben.

Maar de grote vraag is waarom je nog steeds bij alle soorten mensen / beroepen de besmetting ziet. Ook daar zijn meerdere redenen voor. De ene reden is wat minder leuk dan de andere en sommige redenen zal ik redelijk bot brengen:
- We moeten er uit om te kunnen voorzien in het levensonderhoud. Oftewel je moet boodschappen doen.
- Veel mensen gaan toch nog bij elkaar op bezoek. Ik zie het om me heen, ik hoor het van anderen. Toch even met de kleinkinderen naar opa en oma. Toch daar een uurtje binnen zitten (en sommige hoestend en al! En ja dat heb ik letterlijk zien gebeuren).
- Mensen moeten werken. Economisch belang gaat toch voor gezondheid. Op het werk wordt geen 1.5 meter afstand gehouden (ik zie het bij een boomkwekerij, bij mij op het werk, zelf in het Kruidvat waar personeel rustig dingen aan elkaar geven!). Er wordt dus geen 1.5 meter afstand gehouden. Zal wrs teveel moeite zijn.
- mensen hebben geen bescherming of gebruiken het niet. Waarom zou je? Zelf in een groot ziekenhuis in Brabant (deze is op het nieuws geweest) waar op bepaalde afdelingen helemaal géén bescherming wordt gehanteerd behalve de normale handschoenen die altijd gedragen worden.
- Er worden nog feestjes gehouden. Ondanks mogelijke boetes. Reacties van de mensen: "is het echt zo erg dan?

De conclusie die ik kan trekken is dat de besmettingen plaatsvinden bij iedereen. Juist omdat de voorzorgsmaatregelen niet gehanteerd worden. Mensen willen niet, ontkennen het probleem of zijn niet capabel om te begrijpen wat de consequenties zijn
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Helemaal zeker weet je het niet. Ik neem aan dat het RIVM exact weet bij wie en welke beroepen momenteel de meeste geregistreerde besmettingen plaatsvinden. Het kan zijn dat dit overzicht ergens op internet te vinden is. Toch een plus voor je heldere (weinig hoopgevende) analyse.