Wat zijn nu de exacte regels om buiten te zijn en bij elkaar thuis, wanneer krijg je nu een boete?

We horen verschillende verhalen, meer als drie personen krijg je een boete, de ander zegt nee dat is alleen als er geen afstand van 1.5 mtr is tussen de mensen. Kinderen van onder de 12 jaar gelden deze regels niet.... Ik zie even op het moment door de bomen het bos niet meer....

4 jaar geleden
2.1K
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/23/aangescherpte-maatregelen-om-het-coronavirus-onder-controle-te-krijgen
SentWierda
4 jaar geleden
"Bij elkaar thuis" kan ook een verzorgingshuis betreffen. Daar is de toegang verboden. Ga je toch tegen de regels in naar binnen dan riskeer je een boete van maximaal 4350 euro of maximaal 3 maanden hechtenis.
Een boete van maximaal 87.000 euro (of maximaal 4 jaar gevangenisstraf) riskeer je als je je bewust onttrekt aan gedwongen isolatie in een ziekenhuis of aan een quarantaine.

Antwoorden (1)

Minister Ferd Grapperhaus maakte deze week bekend dat er een noodverordening komt zodat er boetes uitgedeeld kunnen worden als mensen zich niet aan de regels houden. Die bedragen zijn niet mis: je kunt een maximale boete van 390 euro krijgen, blijkt uit navraag bij het ministerie.
Maar wanneer loop je risico? Voor heel Nederland geldt nu een samenscholingsverbod voor meer dan twee mensen die geen afstand van anderhalve meter tot elkaar houden in de openbare ruimte. Je kunt dus een boete krijgen:
Als je met meer dan twee mensen in de openbare ruimte bent en je geen anderhalve meter afstand tot elkaar houdt.
Daarop zijn twee uitzonderingen:
Voor gezinnen
En kinderen tot en met 12 jaar, met een volwassen begeleider

Kan ik al beboet worden?
Landelijk is dit samenscholingsverbod afgesproken. Ons land is opgedeeld in 25 veiligheidsregio's: iedere regio kan zelf bepalen hoe de landelijke regels worden gehandhaafd. De politie kan boetes uitdelen. En in sommige gemeenten ook de handhaver, een boa (buitengewoon opsporingsambtenaar).
"Iedere veiligheidsregio moet de regels via zijn website bekend maken", licht een woordvoerder van het Veiligheidsberaad toe. Het Veiligheidsberaad bestaat uit de voorzitters van de 25 veiligheidsregio’s. "Vanaf het moment dat ze gepubliceerd zijn op de site, gelden ze voor alle inwoners van die regio en kan er dus gehandhaafd worden."

Binnen (RIVM): naast het eigen gezin, is het advies om het bezoek thuis te beperken tot 3 personen. Houd bij bezoek altijd ten minste 1,5 meter afstand van elkaar. Als je klachten hebt, zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, blijf je thuis en ontvang je dus zeker geen bezoek.
_____

Op zich lijkt mij een boete krijgen minder erg dan iemand infecteren die daarna komt te overlijden.
Ook zonder (duidelijke) symptomen blijk je door minieme speekseldeeltjes iemand te kunnen besmetten als je praat. Niet alleen door hoesten of kuchen.
Toegevoegd op 28 maart 2020 12:27: tekst
SimonV
4 jaar geleden
SnakeEye
4 jaar geleden
Dus ik mag met mijn buurman in de auto ergens naar toe rijden zonder het risico dat we een boete krijgen...?
SimonV
4 jaar geleden
Ja, dat zou mogen. Maar is niet verstandig.
- met je buurman: jullie kunnen elkaar in de auto besmetten.
- ergens naar toe rijden: voor iedereen geldt zoveel mogelijk thuisblijven. Werk thuis als dit kan. Ga alleen naar buiten voor noodzakelijke boodschappen, om zorg te verlenen aan een ander of om een frisse neus te halen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/maatregelen-en-handhaving
SentWierda
4 jaar geleden
RTL Nieuws als enige bron? Lijkt me niet.
Er zijn drie echte bronnen die een totaalbeeld geven. De maatregelen van 23 maart, de aanvullende maatregelen van 24 maart en de Veelgestelde vragen naar aanleiding hiervan. Alles te lezen op de website van de Rijksoverheid.