Hoe groot is de kans op trombose bij coronapatiënten?

Wat ik op internet vond: één op de 4000 mensen met corona belandt in het ziekenhuis. Hiervan krijgt 20% trombose.
Bij vaccinatie met AstraZeneca loopt 1 op de 100.000 mensen kans op een trombose.

Waarschijnlijk kloppen mijn bevindingen niet, omdat iedereen zich dan beter wél zou kunnen vaccineren.
Natuurlijk zou iedereen zich moeten laten vaccineren, ook als deze percentages anders waren. Je vaccineert jezelf ook om anderen niet te besmetten.

SimonV
3 jaar geleden
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5224424/ema-overleden-bloedklachten-toedienen-coronavaccin-janssen
Thecis
3 jaar geleden
Om hier goed een antwoord op te krijgen, mis je nog 1 waarde en dat is hoeveel mensen van die 100.000 ook daadwerkelijk corona krijgen. Dan kan je de berekening verder maken. Wat betreft gevaar voor vaccinatie, dan moet je ook weten hoeveel mensen dan ook tekort hebben aan bloedplaatjes en je komt in de buurt van het statistische getal voor wat betreft vaccineren. Statistiek kan je ook in de praktijk aantonen als je genoeg mensen hebt die mee doen aan de proef. In dit geval is dat ook zo. Uot mijn hoofd zij er 20 miljoen AZ vaccins gezet en zijn er 38 gevallen bekend waarbij deze complicatie op trad. Bottomline, het gaat niet alleen om de kans op trombose.
jodyenboyke
3 jaar geleden
De trombose-vereniging adviseert dus juist wel te vaccineren.https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2F112vdg.nl%2F2021%2F04%2F11%2Ftrombosespecialist-wie-trombose-wil-voorkomen-moet-zich-net-wel-laten-vaccineren%2F%3Ffbclid%3DIwAR3tKDPYKK6dWocvi3KciypwHLpksRp0W02E9QR6i69cP3exfUIg00uFcpA&h=AT1XkwEvPyHmneZBJVZOt6uPY2ukXQg5ULkvptv5nlQVoMXmlnhhVmQosakLAHdKs3vXpMn6WfC0a4KF7UgK9c3f7-lCoBRODHz4Jvb5_KoOGF4LFXXw3Q1svcC7HsmMbezx&__tn__=-UK-R&c[0]=AT3NrdGIBUYdod9MFDEuqkr6Wv_UwXwOfwb4HEjGN_u64pGFZQrVyQuGcnjnSxyf0H6YWrPTVsh6l3_q5mFw4oYyVQlsTVJhdlVyF46hYrnGAcljwFCNYmU_f8pFw9Nz8H-ap3yzWkK6LP-SR2ZPIBzCyqd1fkspB3BJIcKc95_RRQU
Amadea
3 jaar geleden
https://112vdg.nl/2021/04/11/trombosespecialist-wie-trombose-wil-voorkomen-moet-zich-net-wel-laten-vaccineren/ is een kortere link dan die jodyenboyke geven.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecus. Al eerder meldde ik dat er bijna 200 miljoen AZ-vaccinaties zijn gezet. Hiervan in Europa 34 miljoen, met 169 verdachte gevallen van trombose..
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. De vermelding 'Wat ik op internet vond' is erg vaag. Er staat zoveel op internet, ook onzin. Op welke website en van welke datum? Heel veel informatie over trombose/corona op internet dateert van ongeveer een jaar geleden. Is dit nu nog relevant?.
De vermelding van 20% trombose is in elk geval onjuist.
Op dit moment is bekend dat 3% van de mensen met corona in het ziekenhuis (op de verpleegafdelingen) trombose heeft en dat dit 50% is op de ic..
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda
Daarom zei ik ook "uit het hoofd". En sorry dat ik niet al jouw bijdrages heb gelezen én onthouden. 1 puntje, als je SimonV terecht wijst op de getallen, is het heel handig om zelf (herleidbare) bronnen te gebruiken. Nu is het gewoon dat we 2 mensen hebben die wat getallen hebben genoemd zonder dat we weten wie het juist heeft...
Griffin
3 jaar geleden
Je moet corona + vaccinatie los zien van de trombose, patiënten(ook zonder corona) krijgen trombose omdat ze langdurig in dezelfde houding liggen, denk hierbij aan mensen die kunstmatig in slaap worden gehouden als zij aan de beademing liggen, dit werkt trombose enorm in de hand.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Natuurlijk heb je gelijk als je vraagt naar een bron. Die bron had ik in een eerdere reactie genoemd: de WHO. Zo ongeveer de beste bron.
Thecis
3 jaar geleden
@SentWierda,
Hartelijk dank. Ik zie in deze string niet de WHO eerder genoemd, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Het wordt duidelijker als er echt een daadwerkelijke bron is in plaats van de instantie te noemen. Nu kan het nog steeds niet nagekeken worden.
SentWierda
3 jaar geleden
@Thecis. Hier zijn mijn twee bronnen.
De website van het Vlaamse blad Knack (7 april), waarop verwezen wordt naar een publicatie van de WHO van 6 april, m.b.t. bijna 200 miljoen AZ-vaccins. Blog van 7 april, 20.31 uur (chronologisch).
Dat vooralsnog in India geen sinustrombose als gevolg van het AZ-vaccin is gemeld, staat in een interview met neuroloog Jonathan Coutinho, in de Volkskrant van 10 april. Artikel: Onderschatten we de gevolgen van sinustrombose?
De BBC meldt vandaag (13 april, 05.00 uur) dat nu in India per maand meer dan 60 miljoen doses AZ-vaccin (Covishield) worden geproduceerd - door het grootste vaccinbedrijf ter wereld: the Serum Institute of India.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/coronablog-britse-variant-toch-niet-dodelijker-studie/live-normal-1681145.html
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/er-is-veel-kritiek-op-de-astrazeneca-prikstop-maar-onderschatten-we-de-gevolgen-van-sinustrombose~bfcc1d6e/
https://www,bbc.com/news/world-asia-india-55748124
SimonV
3 jaar geleden
De WHO citeert de EMA op 19 maart: “Het Geneesmiddelenbewakings- en Risicobeoordelingscomité van het Europees Geneesmiddelenbureau heeft 18 gevallen van CVST beoordeeld op een totaal van meer dan 20 miljoen vaccinaties met het AstraZeneca COVID-19-vaccin in Europa. Een oorzakelijk verband tussen deze zeldzame gebeurtenissen is op dit moment niet vastgesteld.”
https://www.who.int/news/item/19-03-2021-statement-of-the-who-global-advisory-committee-on-vaccine-safety-(gacvs)-covid-19-subcommittee-on-safety-signals-related-to-the-astrazeneca-covid-19-vaccine Maar we zijn nu weer een maand verder. Volkskrant: “Het geneesmiddelenbewakingscomité van het EMA telt in de EU en Groot-Brittannië nu 222 gevallen, op 34 miljoen vaccinaties, wat neerkomt op een risico van één op 150 duizend.”
De oorzaak van het bloedstollingsprobleem blijft onduidelijk. Het kan gaan om een extreme reactie van het immuunsysteem.

Het beste antwoord

De 1 op 4000 bewering is onjuist. Als de 1 op 4000 bewering wel zou kloppen zijn de Nederlandse ziekenhuizen op dit moment bijna coronaleeg.
Op dit moment liggen zo'n 2400 mensen met corona in het ziekenhuis. Met 1 op 4000 kom je uit op 9,6 miljoen Nederlanders die nu corona hebben. Dat is aantoonbaar onjuist.
Wat wel juist is, is dat je zonder AZ-vaccinatie 200 keer zoveel kans loopt op ic-opname dan vanwege de bijwerkingen als je wel een AZ-vaccinatie hebt. Althans in de leeftijdsgroep 50-59 jaar.
Stel: op de ic liggen 200 mensen liggen met corona zonder AZ-vaccinatie, dan ligt er 1 persoon vanwege een bijwerking (trombose) door het AZ-vaccin.
De keuze: loop je liever een 200 keer grotere kans op de ic te belanden door niet AZ-vaccineren dan een 200 keer kleinere kans door wel AZ-vaccineren.
En als je vrouw bent en je gebruikt de pil dan loop je elke week opnieuw evenveel kans op trombose tegen 1 keer in deze coronatijd kans op trombose bij het AZ-vaccin.
Bron: artikel Het Parool, 12 april 2021.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Patiënten met ernstige corona hebben een 1,6 tot 1,9 keer verhoogd risico op het krijgen van een diep veneuze trombose of longembolie ten opzichte van personen met ernstige griep, veroorzaakt door het influenzavirus. Bloedstolling is één van de mogelijke gevolgen van corona en dus vooral gevaarlijk voor mensen met (een verhoogd risico op) trombose.