Totaal coronagevallen: hoeveel keer het aantal geregistreerde gevallen?

Uit analyse van Chinese gegevens blijkt dat je het aantal geregistreerde gevallen met 6 tot 9 moet vermenigvuldigen om het werkelijke aantal gevallen te krijgen.
In Amerika wordt ervan uitgegaan dat deze vermenigvuldigingsfactor 10 is.
https://www.nytimes.com/2020/03/16/health/coronavirus-statistics-undetected.html
In Nederland wordt minstens 80% procent niet geregistreerd (de milde gevallen). Dat zou erop neerkomen dat het totaal aantal gevallen hier in ieder geval vijf keer zo groot is.

Deze vermenigvuldigingsfactor weten is nogal belangrijk:
- Het sterftecijfer van geregistreerde gevallen is volgens de WHO 3,4%.
Sterftecijfer alle gevallen ligt dan tussen de 0,34% en 0,68%.
Ter vergelijking: sterftecijfer griep bevestigde gevallen is 10% (Amerikaanse telling). Sterftecijfer griep alle gevallen is 0,1-0,6%.
Wat dat betreft lijkt corona niet veel dodelijker dan een zware griepepidemie.
Alleen is het coronavirus volgens de WHO wel besmettelijker en kan het uiteindelijk tot meer doden leiden, want niemand weet wanneer de pandemie zal stoppen.
- Het kabinet gaat er veiligheidshalve van uit dat de pandemie in ieder geval stopt als groepsimmuniteit (60% van de bevolking) bereikt is. Dat zou neerkomen op 10 miljoen immune (geïnfecteerde) Nederlanders. Dat betekent dus omgerekend hoogstens 2 miljoen geregistreerde gevallen.

Heeft er een instantie een indicatie gegeven met welke factor het aantal geregistreerde gevallen vermenigvuldigd moet worden?

SimonV
4 jaar geleden
2.3K
SentWierda
4 jaar geleden
Een + voor de vraag - maar dat kan helaas niet.
Die zware griepepidemie in Nederland was twee jaar geleden, 2018, met circa 9500 doden. Ik heb het vermoeden dat de overheid hoopt dat dit aantal nu niet wordt overschreden. Maar dat is.hoogst onzeker.
Een gemiddelde griepepidemie in Nederland kost jaarlijks 6460 mensenlevens (berekend over de afgelopen vijf jaar), aldus cardioloog René Dijkgraaf in de Volkskrant van 18 maart 2020.
MarBet
4 jaar geleden
Ik ben daar inderdaad ook benieuwd naar. Je wordt in Nederland bijna alleen nog getest, en dus geregistreerd, als je in het ziekenhuis wordt opgenomen of in de zorg werkt. Ook bij hoge koorts en behoorlijke klachten, wordt er niet per se getest. Dat maakt dat er echt veel meer gevallen moeten zijn dan geregistreerd. Het cijfer zegt nu dus eigenlijk erg weinig.
Ik vraag me ook af of het niet essentieel is om iedereen met milde klachten ook te testen, zodat je het beter kunt beheersen, maar begrijp ook dat dat niet kan vanwege de beperkte testcapaciteit.

Antwoorden (1)

Exacte getallen van het totaal aantal besmettingsgevallen zijn niet te geven, omdat die gevallen niet allemaal worden geregistreerd. Het blijven daarom schattingen die toch altijd met een ruime slag om de arm moeten worden gehanteerd. Amerika gaat ervan uit, dat de geregistreerde gevallen 10% is van het totaal aantal gevallen van besmetting. In ons land worden deze getallen niet genoemd, maar wel in b.v. Noorwegen en Italië. In deze landen gaat men er zelfs vanuit, dat het percentage nu aan het zakken is, zodat ze over de top van de crisis heen zijn.
Stukje uit Noorwegen (vertaald uit Engels, eerste link)
Toen de persconferentie begon, meldde de publieke omroep 1. NRK een nieuwe analyse van het Noorse Instituut voor Volksgezondheid, dat schatte dat het aantal besmettingen in het land zonder de sluiting binnen drie weken zou kunnen zijn opgelopen tot 500.000. Na twaalf dagen opsluiting schat het instituut dat momenteel maximaal ongeveer 23.000 mensen besmet zijn, bijna tien keer het aantal bevestigde infecties (2.556), maar een fractie van wat het geval zou kunnen zijn. Het instituut is van mening dat de vergrendelingsmaatregelen het besmettingspercentage hebben verlaagd van ongeveer 2,4 naar slechts 1,3, wat betekent dat elke geïnfecteerde persoon nu slechts gemiddeld 1,3 anderen mag infecteren.
Stukje uit Italië (uit Engels vertaald; tweede link)
Er waren op maandag 1.601 doden gemeld en op zondag 651. Maar de dagelijkse tol van dinsdag was de op één na hoogste in Italië sinds de crisis begon. Cijfers van de civiele bescherming lieten zien dat, hoewel het aantal nieuwe gevallen op maandag was gestegen, het besmettingspercentage iets lager was. Er werden dinsdag 5.249 nieuwe gevallen gemeld, wat betekent dat er nu meer dan 69.000 gevallen zijn bevestigd in het land sinds de uitbraak iets meer dan een maand geleden begon. Dit cijfer omvat 6.820 overleden patiënten en 8.326 die zijn hersteld, wat betekent dat er momenteel 54.030 actieve gevallen zijn. Bijna 900 mensen waren de afgelopen 24 uur hersteld, zo blijkt uit de cijfers.
Met een gemiddeld sterftepercentage van 0,5% kom je met jouw (in de toekomst?) 10.000.000 totale (veronderstelde) besmettingen straks op helaas 50.000 sterfgevallen. Op deze wijze rekenen we ons dus dood. (Beter van niet dus).
De vermoedelijke vermenigvuldigingsfactor moet dus ook wel 10 zijn! Staat niet in de publicaties, maar als zowat alle landen dat hanteren, waarom dan Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Een heel verhaal, maar wat is nu de vermoedelijke vermenigvuldigingsfactor in Nederland?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vermoedelijke vermenigvuldigingsfactor moet dus ook wel 10 zijn! Staat niet in de publicaties, maar als zowat alle landen dat hanteren, waarom dan Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Misschien nog een aanvulling vanuit het lang verleden (Spaanse Griep):
Hoewel voorspellingen over het sterftecijfer door het coronavirus op dit moment weinig waard zijn, wijst niets op een mortaliteit die in de buurt komt van die van de Spaanse griep. Aan de Spaanse griep overleed 1 tot 5 procent van de wereldbevolking. Bij corona ligt het sterftepercentage vooralsnog op enkele procenten van het aantal besmette personen. De verwachting is dat dit percentage zal dalen naarmate meer bekend wordt over het aantal besmettingen dat zonder ernstige gevolgen blijft.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/het-coronavirus-wordt-vergeleken-met-de-spaanse-griep-maar-de-verschillen-zijn-groot~b6604944/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2Furl%3Fsa%3Dt%26rct%3Dj%26q%3D%26esrc%3Ds%26source%3Dweb%26cd%3D5%26ved%3D2ahUKEwiDxKXdqLboAhVE2qQKHcBhBF8QFjAEegQIBhAB%26url%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.volkskrant.nl%252Fwetenschap%252Fhet-coronavirus-wordt-vergeleken-met-de-spaanse-griep-maar-de-verschillen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Op het eind van het artikel uit de Volkskrant (zie link andere reactie) staat:
Uiteindelijk overleden in Nederland ongeveer 30 duizend mensen aan de Spaanse griep.
De berekeningen op grond van de aannames die uitkomt op 50.000 moet dus toch wel onmogelijk zijn na 100 jaar ontwikkeling in onze medische wetenschap.
SimonV
4 jaar geleden
+ In Nederland werd ervan uitgegaan dat minstens 80% van de geïnfecteerde mensen niet geregistreerd worden. Dit percentage is gisteren door het RIVM naar boven bijgesteld, en is wellicht ook 90%. Dus de vermenigvuldigingsfactor is hier dan ook 10.