Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik Isopropanol of zuiver alcohol gebruiken ipv gedenatureerde alcohol in zelfgemaakte handgels?

Ik wil graag zelf een desinfecterende handgel samenstellen op basis van water, glycerine en propylene glycol.

Hier zou ik graag alcohol aan willen toevoegen, had graag gedenatureerde alcohol 70% willen toevoegen maar deze zijn overal uitverkocht.

Ik vraag mij daarom af of ik zuiver alcohol (96%) of Isopropanol acohol 99,9% kan gebruiken in de plaats?

Zo ja, waar moet ik op letten? Tips en adviezen zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
4 jaar geleden
96% kun je ook verdunnen tot 70%
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey Ritsuka, heb je toevallig een goed recept hoe je zelf handgels maakt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zuivere (niet gedenatureerde) alcohol is erg duur en kan beter vervangen worden door isopropanol, wodka (voorkeur 70%) of de Oostenrijkse Strohrum (70%).
Het volgende recept geeft dan wat mogelijkheden:

Zo maak je zelf een op alcohol gebaseerde handgel
Ingrediënten:
2 delen 96% alcohol (isopropylalcohol is goedkoper dan ethanol), Strohrum of wodka
1 deel (aloë vera) handgel
8 tot 10 druppels essentiële olie, zoals lavendel, citroen, kaneel of pepermunt
Mengkom
Spatel
Trechter
Plastic container
Eventueel een paar druppels teatree-olie
De alcohol kan eventueel vervangen worden door spiritus. Nadeel is, dat spiritus ethanol is die is gedenatureerd met methylalcohol (3%) of met aceton. Denaturatie met aceton kan geen kwaad, maar als je het verschil niet kunt ruiken zou ik spiritus niet gebruiken, omdat methylalcohol erg giftig is; ook via de opname door de huid.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 18 maart 2020 10:37: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hey, ik kan niet goed tegen aloë vera, kan ik dat vervangen met glycerine?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@memo951
Zuivere glycerine is zeker goed!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding