Ben je minder goed beschermt als je een te lichte pil slikt?

Ik slik nu denk ik een half jaartje een lichtere pil, van een pil met meer hormomen kreeg ik teveel bijwerkingen. Ik heb wel gewoon seks en ben bang dat ik nu zwanger ben omdat ik al wat dagen overtijd ben. Ik kan nergens op internet vinden of een te lichte pil beschermt tegen zwangerschap. Ik slik de pil iedere dag op hetzelfde tijdstip.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je noemt "lichtere" pil en "te lichte pil ". Een lichtere pil is meestal ook voldoende sterk. Het heeft onder meer te maken met het lichaamsgewicht. Als je een normaal of tenger postuur hebt is een lichtere pil voldoende beschermend.
Vraag voor de zekerheid je huisarts en doe evt een zwangerschapstest, om een eind te maken aan je onzekerheid.

Antwoorden (1)

Nee. De lichte pillen bevatten minder oestrogeenhormonen en hebben hierdoor meestal minder bijwerkingen. Deze pillen zijn echter net zo betrouwbaar in het voorkomen van een zwangerschap als zwaardere. Alleen de minipil, die geen oestrogeenhormoon bevat, is iets minder betrouwbaar en die moet je daarom elke dag op hetzelfde tijdstip slikken. Maar die kent geen stopweek, dus dat is niet de soort die jij slikt.

Als jij de anticonceptiepil gewoon elke dag hebt geslikt en niet kort erna last kreeg van buikloop of braken, dan is er geen eisprong geweest. Jouw baarmoeder heeft zich niet voorbereid op een mogelijke innesteling. Je krijgt geen menstruatie meer, alleen een onttrekkingsbloeding in de stopweek. Maar net als menstruaties kunnen de onttrekkingsbloedingen beïnvloed worden door allerlei oorzaken. Bijvoorbeeld ziekte, stress, medicijngebruik, intensief sporten, verstoord dag/nacht-ritme.

In jouw geval is er dus geen sprake van "over tijd" zijn, want er kán geen eitje bevrucht zijn geraakt. Om allerlei redenen kan de bloeding later of misschien een keer zelfs helemaal niet optreden. Je hoeft echt niet bang te zijn dat dit door zwangerschap zou kunnen komen.