Hoe vaak mag je de pil nemen op een dag?

Ik heb 2u na mijn pil diarree gehad, ik heb daarna een pil genomen uit mijn reservestrip. Vlak na die tweede reservepil heb ik weer diarree gehad. Moet ik nu weer een reservepil nemen of ben ik nog steeds beschermd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Lees de bijsluiter en als je er niet uitkomt bel dan de apotheek.
Inekez1
3 jaar geleden
Volgens mij maximaal 2 per dag. Als je maag of darmen zo onrustig zijn dat je al 2 keer diarree hebt gehad, is de kans bovendien aanwezig dat dat na inname van een volgende pil weer gebeurt. Qua bescherming moet je er vanuit gaan dat het hetzelfde werkt als wanneer je de pil zou zijn vergeten. Welke gevolgen dat heeft, hangt af van de week waarin je zit.

Antwoorden (3)

1 keer!
Waarom zou je nog een keer de pil nemen door diarree?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Waarom?? Omdat dat in ELKE bijsluiter staat. Door overgeven of diarree binnen 3 uur na inname is de pil niet meer betrouwbaar en moet je een nieuwe pil innemen.
Niet meer dan twee keer.

Over het algemeen ben je niet meer beschermd tegen ongewenste zwangerschap als je hebt moeten overgeven of diarree kreeg binnen drie à vier uur na de inname van de anticonceptiepil. De werkzame hormonen hebben het lichaam dan te snel verlaten waardoor ze niet of onvoldoende zijn opgenomen. De reservepil kun je het best innemen nadat de misselijkheid / buikkramp is weggetrokken.

Maar blijft de diarree aanhouden of moet je meermaals overgeven, dan moet je die dag beschouwen als één waarop je bent vergeten een pil te slikken. Het hangt ervan af in welke week je bent wat dan gedaan moet worden. Dat kun je nalezen in de bijsluiter. Het veiligst is het om de eerstvolgende zeven dagen een extra vorm van anticonceptie gebruiken.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heb in september 3pillen genomen in 24u tijd is dat erg? Is de werking hierdoor vermindert?
Amadea
3 jaar geleden
Op de anticonceptieve werking heeft dat geen invloed, je bent beschermd tegen zwangerschap. Wat alleen het gevolg zou kunnen zijn is dat - indien jij gewend bent een stopweek te houden - de volgende onttrekkingsbloeding maar heel weinig te vloeien zal laten zien. Dit vooraf weten is wel handig, om dan paniek te voorkómen. Dat zal geenszins een teken van zwangerschap kunnen zijn.
Ik zou een derde pil nemen. In principe kan het geen kwaad, maar ik zou er geen dagelijkse gewoonte van maken. Als je overigens de afgelopen dagen vaker dan één dag diarree hebt gehad, kan meer aan de hand zijn en is een condoom erbij aan te raden.