Wat kun je doen tegen (blijvende) pijn tijdens seks na het zetten van een spiraal?

Hallo,

Ongeveer drie maanden geleden heeft mijn vriendin een spiraal laten zetten. Na ongeveer een week hebben wij weer geprobeerd te vrijen met elkaar maar dit ging gewoonweg niet. Logisch want de spiraal zat net. Na een maand of 2 zijn we naar de huisarts gegaan om de draadjes te laten inkorten. Nogsteeds pijn. Toen weer naar de huisarts geweest, doorgewezen voor een inwendige echo en ook daar bleek alles keurig in orde te zijn. Nu is het weer drie maanden verder en hebben we alleen nog een test voor een eventuele bacteriën. Niks werkt. Iemand advies?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Dyspareunie oftewel pijn bij vrijen kan meerdere oorzaken hebben. In combinatie met een spiraaltje kan het te maken hebben met een verkeerd geplaatst spiraaltje of met een infectie / ontsteking. Dit lijkt me door medisch onderzoek uitgesloten te zijn.
Los van een spiraaltje kan pijn bij het vrijen nog andere medische oorzaken hebben. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen oppervlakkige dyspareunie en diepe dyspareunie. Het is dus sowieso goed om naar de huisarts te gaan als het probleem niet verholpen is.

Het kan zijn dat er geen medische oorzaak gevonden wordt. Dan kan het te maken hebben met toegenomen spanning van de bekkenbodemspieren. Dit kan te maken hebben met angst of stress. In ieder geval is het dan goed om te kijken wat de onderliggende oorzaak is.
Je kunt dat zelf of samen met je partner eventueel met glijmiddel oefenen om wat meer te ontspannen bij penetratie. Een andere optie is om met een bekkenbodem-fysiotherapeut je bekkenbodemspieren te leren te ontspannen.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ga dan wel naar een geregistreerd bekkenfysiotherapeut. Iedere fysio met bekken-afiniteit mag zich bekkenfysiotherapeut noemen. Wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk de opleiding Bekkenfysiotherapie hebben gedaan. Bij voorkeur kan je naar een geregistreerd bekkenfysio gaan die ook een aantekening / aanvulling seksuologie heeft gedaan.