Wat moet ik doen als ik al 5 maanden lang ongesteld ben, terwijl ik een spiraaltje in heb?

Ik heb al meer dan 2 jaar lang last van een rare menstruatie. Ik ben het afgelopen jaar dan ook 3 weken lang ongesteld geweest en 1 week niet, ipv andersom. Ik heb aan de pil gezeten, er weer mee gestopt, en heb nu op advies van mijn gynaecoloog een spiraaltje laten plaatsen. Nu ben ik sinds het plaatsen van die spiraal al 5 maanden lang ongesteld. Ik ben ook pas 17 dus dit is nu erg vervelend. Iemand advies?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.2K
Pieterke
3 jaar geleden
Bespreek dit zo spoedig mogelijk met je gynaecoloog of met je huisarts. Je kunt door het langdurige bloedverlies ook bloedarrmoede krijgen dus daar moet ook bloedonderzoek naar gedaan worden.

Antwoorden (1)

Er kunnen diverse oorzaken zijn. Daarom is het altijd goed om terug te gaan naar de gynaecoloog om te kijken of het spiraaltje goed geplaatst is en er geen andere factoren een rol spelen.

Op een website las ik een reactie van een gynaecoloog op een vergelijkbare vraag:

"... U schrijft dat zij vanwege heftige menstruaties een spiraal heeft gekregen. Gezien de duur van de spiraal verwacht ik dat dit een Mirena spiraal is. Als gevolg van het hormoon in de Mirena (Levonorgestrel) verandert het menstruatiepatroon. Het vernieuwde bloedingspatroon is soms pas na 3-6 maanden in evenwicht waarbij dit zelfs ook soms leidt tot onregelmatig en heftig bloedverlies. Er is ook een kans dat de menstruatie wegblijft.
De klachten die u beschrijft zouden kunnen passen bij de werking van de Mirena, echter kunnen ook een andere oorzaak hebben. Is er voorafgaand aan of na plaatsing van spiraal een inwendige echo gemaakt? Zou er sprake kunnen zijn van een SOA risico?

Indien gewenst kan u altijd opnieuw een consult bij de gynaecoloog inplannen en is geen verwijzing van de huisarts nodig indien afspraak binnen 1 jaar na plaatsing van spiraal is."
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is voor het plaatsen en 3 maanden na het plaatsen een echo gemaakt. Hierop was niks raars te zien. De gynaecoloog vertelde mij dat het inderdaad lang kan duren, maar ik vind het nu wel erg lang duren... Naast de bloedingen heb ik ook erg last van hevige buikpijn en ben ik opeens veel aangekomen.