Moet je nog steeds 7 dagen de pil niet slikken als je menstruatie eerder stopt in de stopweek?

Ben afgelopen dinsdag begonnen met de stopweek, maar nu (donderdag) lijkt het alsof mijn menstruatie al weer stopt. Moet ik dan wel gewoon pas dinsdag de pil weer slikken en de stopweek tot 7 dagen aanhouden of kan dat niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Ja gewoon de normale procedure volgen niets veranderen. Staat ook heel duidelijk in de beschrijving die je bij de pil krijgt.
Amadea
3 jaar geleden
Het is geen menstruatie maar een onttrekkingsbloeding, want er is geen eisprong geweest. Als je gewoon op tijd weer begint met het slikken van de hormonen ben je beschermd tegen zwanger worden.

Antwoorden (1)

Als je de pil slikt, verlies je in de stopweek bloed. Dan lijkt het of je ongesteld bent en zo voelt het ook. Maar het is geen échte menstruatie, omdat je geen eisprong hebt gehad. Daarom is het bloedverlies ook vaak minder dan wanneer je de pil niet gebruikt.

Je kunt overigens zonder problemen minder dan 7 dagen stoppen met de pil. Dan stop je bijvoorbeeld 4 dagen en ga je daarna de pil weer slikken. Sommige meisjes doen dit omdat ze dan minder last hebben van bloedverlies.

Je kunt zelfs zonder problemen de stopweek helemaal overslaan. Dat betekent dat je na 21 dagen gewoon verder gaat met de pil slikken. Het is betrouwbaar om dat te doen, omdat je dan meer dagen achter elkaar de pil gebruikt. Let op: als je regelmatig je stopweek overslaat, kun je last krijgen van tussentijds bloedverlies (doorbraakbloeding). Heb je dat? Las op dat moment een stopweek in, zodat je ongesteld wordt. Na een stopweek van maximaal 7 dagen (maar ook eerder) kun je weer beginnen met een nieuwe pil.