Hoelang moet je lichaam ontpillen om zwanger te kunnen raken?

Ik wil graag zwanger worden maar slik de pil nu zo’n 4 jaar. Ik lees hier en daar dat je vaak moet “ontpillen” om zwanger te kunnen worden.
Maar als ik stop met de pil en heb er ongeveer 3 niet meer geslikt is er dan al kans om zwanger te kunnen worden? En na hoeveel dagen de pil niet slikken kun je zwanger worden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Daar is geen standaard antwoord op, omdat niet elke vrouw even vruchtbaar is. Dat verschilt van persoon tot persoon, en is ook afhankelijk van bv leeftijd. Sommige vrouwen worden zwanger als ze één keer de pil vergeten; andere vrouwen worden pas enkele maanden na het stoppen met de pil zwanger
3 jaar geleden
Dat verschilt per vrouw, hoe lang het duurt voor alles weer 'op gang komt'. Mijn buurvrouw was een maand na het stoppen met de pil al zwanger, bij mij duurde het een jaar.

Het kan handig zijn om je cyclus bij te houden met een app als Flo, dan krijg je meer inzicht in symptomen die bij je cyclus horen, en weet je ongeveer wanneer je vruchtbare dagen zijn.
Mijn huisarts zei mij 'de meeste vrouwen zijn binnen 2 jaar na het stoppen met de pil zwanger. Mocht het daarna nog niet gelukt zijn, dan kan er onderzoek gedaan worden'.
Toegevoegd op 08 oktober 2020 14:58: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Werkt de app ook als je de pil nog slikt? Omdat je dan natuurlijk een “neppe” ongesteldheid hebt. Maakt dat uit voor je vruchtbare dagen?
Ritsuka
3 jaar geleden
Als jij de pil volgens schema slikt, dan heb je GEEN vruchtbare dagen. De pil voorkomt namelijk een eisprong.
Je kunt het wel in een app bijhouden als je dat fijn vind, in de meeste apps kun je aanvinken dat je aan de pil zit. Vaak kun je dan zelfs een herinnering krijgen zodat je het niet vergeet.