Depressiviteit gelinkt aan anticonceptiepil?

Ik hoor steeds verhalen van vrouwen die langdurig de pil gebruiken en daar allerlei bijwerkingen van merken. Bekend is natuurlijk dat je zou aankomen door het gebruik van de pil. Nu wordt er ook beweerd dat het gebruik en vooral langdurig gebruik, depressieve gevoelens kan veroorzaken. Volgens mij is dit (nog) niet bewezen.
Weet iemand of dit serieus onderzocht is? En is het waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De anticonceptiepil verhoogt duidelijk het risico op depressie bij vrouwen die al depressieve periodes hebben gehad. Ook bij andere vrouwen verhoogt ze het risico, maar in mindere mate. In een onderzoek van 2005 (1) zijn bij vrouwen die de pil namen bijna twee keer meer depressies vastgesteld dan bij vrouwen die geen oestroprogestatieve anticonceptiva namen. Als een vrouw orale anticonceptiva neemt (of een patch of anticonceptiering) en zich depressief voelt, loont het misschien de moeite om na te gaan of er een verband is met de pil. Dat betekent nog niet meteen dat ze ermee zal moeten stoppen. Er zijn immers twee elementen die een rol spelen in hormoongebonden depressies. Het eerste is vitamine B6 of pyridoxine. De oestroprogestatieve middelen werken in op het metabolisme van deze vitamine en kunnen leiden tot tekorten (alcohol en roken kunnen dit nog versterken). Maar vitamine B6 speelt een rol in de aanmaak van neurotransmitters zoals serotonine of dopamine, en die stoffen regelen in belangrijke mate de stemming. Het innemen van extra vitamine B6 is vaak voldoende om de psychische neveneffecten van de pil op te heffen. Het bijkomend innemen van magnesium zou de resultaten nog kunnen verbeteren. Een studie heeft aangetoond dat de combinatie vitamine B6 (50 mg per dag) en magnesium (200 mg per dag) een invloed heeft op angstgevoelens en premenstruele stemmingsstoornissen zoals prikkelbaarheid en stemmingswisselingen(2). (1) Kulkarni, Jayashri, Depression as a side effect of the contraceptive pill, Expert Opinion on Drug Safety, Volume 6, Number 4, July 2007. (2) De Souza MC, Walker AF, et al. A synergistic effect of a daily supplement for 1 month of 200 mg magnesium plus 50 mg vitamin B6 for the relief of anxiety-related premenstrual symptoms: a randomized, double-blind, crossover study. J Womens Health Gend Based Med. 2000 Mar.

Bronnen:
http://www.e-gezondheid.be/pil-depressies-...

In de 70er jaren gaf Feministische uitgeverij Sara allerlei boeken uit op het gebied van vrouwen, sexualiteit, gezondheid, maatschappelijke positie. Ik heb veel van die boeken gekocht en gelezen, maar ze zijn nu bij mijn dochter. Ik heb toen wel gelezen dat er verband was tussen de anticonceptiepil en depressieve gevoelens. Ikzelf vond ook dat het prettiger was om de pil niet te gebruiken. Hoewel de pil toen veel zwaarder was dan tegenwoordig. Deze info is gewoon minder aanwezig de laatste jaren, dat is me wel opgevallen. De macht van de farmaceutische industrie speelt vast een rol, die zullen e.e.a. wel wat verdoezelen.

ook het uitstellen van een gewenste zwangerschap kan bijdragen aan depressieve gevoelens. wanneer het klokje 'tikt', en men blijft aan de pil. lijkt het vaak alsof de vrouw depressief van de pil wordt, maar kan het net zo goed komen door het slikken van die pil tegen de natuurlijke wil! veel vrouwen (heb ik van mijn dokter gehoord) krijgen 'last' van hun pil, wanneer ze (zelfs als ze dat nog niet eens bewust doorhebben) kinderklaar zijn!

heb langdurig de pil genomen en er mij steeds goed bij gevoeld, geen depressieve gevoelens gehad en niet verdikt. denk dat dit van persoon tot persoon sterk verschilt. niet elk organisme assimileert medicatie op dezelfde wijze. het is misschien een kwestie van zoeken en proberen van de geschikte pil tussen de vele merken waarvan de samenstelling toch altijd een klein beetje verschillend is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100