Pil voor het eerst gebruiken, dag/anderhalve dag later innemen?

Hallo,
Ik heb de pil nog niet gebruikt, maar ik heb het al wel.
Ik wachtte eerst tot ik weer ongesteld werd.
Dus, gisteravond werd ik ongesteld, maar nog niet ''volledig''.
Ik had de pil niet bij me, en nu vraag ik me af, nu ik wel de pil heb, en het ongeveer een dagje later is, of ik hem gewoon kan innemen voor de eerste keer, nu ik wel weet dat ik volledig ongesteld ben.

Ik heb microgynon 15 mg trouwens.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Ja, je kunt de pil gewoon nemen.

Als je begint met de pil op de eerste menstruatiedag, ben je meteen beschermd.
Veel meiden beginnen te menstrueren met bruine afscheiding. Niet iedereen heeft de eerste dag mooi helderrood bloed.
‘s Avonds begon je een beetje te bloeden (dan denk je vast: Is dit het begin van de menstruatie of niet?). Dit had ook in de nacht kunnen gebeuren terwijl je sliep.....
Als je dan de ochtend erna (of de avond) start, kun je dit als de eerste dag van de cyclus beschouwen.
Het is belangrijker dat je de pil nu elke dag rond hetzelfde tijdstip inneemt.

Vind je het toch ‘eng’, gebruik dan bij seksueel contact de eerste week een condoom.
Indien je gewoon start met de pil (midden in je cyclus) ben je na een week ook beschermd.

O ja, als je in het begin tussentijds een beetje bloed verliest; dat is normaal.
Omdat jij bent begonnen op de eerste dag van de cyclus, komt het zelfs geregeld voor.

Succes!