Hoe zit het met de hormoonspiegel tijdens de stopweek van de anticonceptiepil?

Tijdens de 21 dagen waarop de anticonceptiepil (eenfasepil) wordt geslikt is de hormoonspiegel stabiel.
Omdat er tijdens de stopweek niet meer elke dag een vaste dosis van deze hormonen wordt geslikt, ben ik benieuwd of het lichaam dit dan 'overneemt' en er een piek/daling in deze of andere hormonen plaatsvindt.
Betreft de combinatiepil

4 jaar geleden
5.3K
Amadea
4 jaar geleden
Dat verschilt per soort pil, bedoel je de combinatiepil of eentje in meer fases?
Knjong
4 jaar geleden
De combinatiepil inderdaad!

Antwoorden (2)

Tijdens de stopweek loopt de hoeveelheidvan het hormoon FSH langzaam op. De pil remt de aanmaak van (onder andere) FSH. FSH stimuleert de rijping van een eicel zodat er een eisprong kan plaatsvinden.
4 jaar geleden
De combinatiepil bevat een vaste dosis oestrogeen en progestageen. Het progestageen zorgt voor blokkering van de eisprong. Het oestrogeen maakt het baarmoederslijmvlies sterker. Dus er vindt geen eisprong meer plaats, de baarmoederhals wordt zo goed als ondoordringbaar voor zaadcellen en de baarmoeder werkt innesteling van een eventueel toch bevruchte eicel tegen.

Alle pillen in een strip zijn hetzelfde. Tijdens de stopweek wordt een bepaald aantal dagen geen pil geslikt en komen er dus even geen hormonen vanuit de pil in het lichaam. Er zal een zogenoemde onttrekkingsbloeding plaatsvinden doordat de baarmoeder hierop reageert.

Maar als je daarna niet opnieuw zou beginnen met slikken, duurt het nog ongeveer een maand voordat alle hormonen van de pil uit je lichaam zijn verdwenen.

Zónder pil daalt de hoeveelheid oestrogeen en progestageen in het vrouwelijk lichaam tien tot veertien dagen na de eisprong. Daarna werkt de baarmoeder het slijmvlies eruit opdat er weer nieuw slijmvlies kan groeien. Daardoor ontstaat de maandelijkse bloeding. Hetzelfde gebeurt in de stopweek van de pil: doordat de hormoonspiegels dalen wordt een laagje slijmvlies afgestoten en krijg je een kunstmatige onttrekkingsbloeding.