Is de pil betrouwbaar bij gebruik van minocycline?

Hoi!

Ik ben aan de pil en vroeg me af of de betrouwbaarheid afneemt door het gebruik van de antibiotica minocycline. Ik ben namelijk vanochtend wakker geworden met een vreselijke misselijkheid en een zeurende onderrugpijn. Ik merk dat de laatste dagen mijn borsten bij de lichtste aanrakingen al pijn doen en nu vrees ik dat ik zwanger ben (testen kan niet, zou een van deze dagen ongesteld moeten worden).. Dus nu mijn vraag was de pil wel betrouwbaar toen ik de afgelopen maand minocycline slikte?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Het zou in de bijsluiter van je antibiotica moeten staan

Antwoorden (1)

Niet in alle gevallen. Want op https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h22153.pdf staat de volgende informatie:
"Een wisselwerking kan optreden bij gelijktijdig gebruik van minocycline met orale anticonceptiemiddelen (de pil). Dit kan leiden tot doorbraakbloedingen of, in zeldzame gevallen, zwangerschap".

Het is derhalve, hoewel zeldzaam voorkomend, inderdaad mogelijk dat jij zwanger bent geraakt doordat de minocycline een wisselwerking heeft gehad met de anticonceptiepil.