Stel je begint weer met de pil na een tijd zonder, en je bent na 9 dagen nog steeds ongesteld ondanks dat je hem slikt. Is ie dan nog veilig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
Amadea
6 jaar geleden
Als je op de eerste dag van jouw menstruatie bent begonnen met slikken, dan ben je direct beschermd tegen zwangerschap.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zou ff langs huisarts gaan omdat je ongesteld blijft.

Antwoorden (1)

Wanneer je begint met het slikken van de pil op de eerste dag van je menstruatie, ben je direct beschermd tegen zwangerschap. Wanneer je op een ander moment in je cyclus begint, duurt het zeven dagen voordat je volledig beschermd bent.

Na negen dagen ben je dus sowieso beschermd. Dat het bloedverlies nog niet gestopt is, doet daar niet aan af. Dat geldt ook wanneer je tijdens het slikken van de pil last krijgt van tussentijdse bloedingen: als je de pil volgens het voorschrift gebruikt, ben je beschermd.

Maar los van de anticonceptionele werking van de pil wil een vrouw meestal ook haar cyclus kunnen reguleren. Tussentijds bloedverlies of - zoals in jouw geval - bloedverlies dat niet stopt wanneer je de pil al langer dan een week gebruikt, is erg vervelend. Wanneer dit gebeurt, is misschien een ander type pil geschikter voor je.

In jouw geval zou je nog even kunnen afwachten; negen dagen is niet zo heel veel langer dan een normale menstruatie. Zeker als jij altijd al vrij lang menstrueerde. Maar als je bijvoorbeeld na veertien dagen nog altijd bloedverlies hebt dat vergelijkbaar is met een normale menstruatie, is het verstandig om even met je huisarts te overleggen. Niet omdat de pil niet zou beschermen, maar omdat je last hebt van bloedverlies tijdens het gebruik van de pil, dus buiten de stopweek om. Als het enkel wat lichte spotting betreft, zou je het wat langer kunnen aanzien. Dat komt wel vaker voor als je (opnieuw) begint met de pil of als je overstapt op een andere pil. Je lichaam moet dan wennen aan het nieuwe middel.