Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik wil een natuurlijke anti-depressiva nemen, welke moet ik nu nemen?

Ik kom vanalles tegen op internet, verschillende merken, verschillende middelen als st-janskruid, Rhodiola, 5 htp, enz. Hoe weet ik nu wel merk/ middel goed is? En in welke hoeveelheden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kan hier eigenlijk alleen achterkomen door het te gebruiken. Net zoals reguliere antidepressiva. Let wel op ook bij natuurlijke antidepressiva kan wisselwerking optreden dus gebruik niet verschillende soorten door elkaar heen of naast elkaar. Wanneer je natuurlijke antidepressiva wilt gebruiken kan je het beste met je huisarts of een natuurarts overleggen. Ga niet naar iemand die zegt verstand van natuurgeneeswijze te hebben maar geen arts is.

Je kunt eens valeriaan proberen, dat kun je wel vinden in de supermarkt en anders bij een drogist of apotheek. Op de verpakking staat wel hoeveel.

chocolade, een goed gesprek met de buurman/vrouw. een lange ochtendwandeling met de hond door de natuur

In de behandeling van depressie is ondertussen al door tal van studies bewezen dat Sint-Janskruid in een gestandaardiseerde dosis van 500 tot 800 mg droog extract, bij milde tot matig ernstige depressies even effectief is als een klassiek antidepressivum, doch met minder bijwerkingen die bovendien beter te verdragen zijn.

Bronnen:
http://www.annetanne.be/kruidenklets/uit-d...

Ook een natuurlijke anti-depressiemiddelen kunnen gevaarlijk zijn, pas er dus mee op en laat je begeleiden door je huisarts. De meest natuurlijke antidepressiva is om de sleur te doorbreken. Vraag mensen om je heen of ze je willen helpen. Ga regelmatig leuke dingen met ze doen. Zorg dat je bezig blijft, zodat je niet gaat piekeren. Neem desnoods een tijdje vrij om zo wat meer rust te creëren. Jij moet hulp vragen, wanneer je dat doet, dan zul je zien dat er veel mensen zijn die je graag willen helpen.

Bewegen en depressie Regelmatig bewegen is, naast behandeling met medicijnen of gesprekken, voor mensen die een depressie hebben zeer aan te raden. Het versterkt uw lichamelijke conditie en het voelen van verbetering daarvan geeft energie en bevordert uw genezing. Verschillende zintuigen worden aangesproken (horen, zien en voelen). Ook wordt het sociale contact gestimuleerd. Uw kennissenkring kan zich op zich deze manier uitbreiden. Daarnaast wordt u van bewegen lichamelijk moe, waardoor u beter slaapt. Geen zin... Mensen met een depressie hebben soms minder zin in bewegingsactiviteiten. Dit kan samenhangen met de somberheid en lusteloosheid die kenmerkend zijn voor een depressie. Wanneer u besluit te gaan bewegen, verwacht dan niet meteen dat u het "leuk" gaat vinden. Beschouw het als werken aan uw gezondheid. Wanneer u het ook nog plezierig gaat vinden betekent dit dat u op de goede weg bent. Bewegingsadvies Sporten waarbij u gedurende een langere tijd in beweging bent, zoals wandelen, fietsen en joggen zijn aan te bevelen. Sport en bewegingsactiviteiten zijn verder aan te bevelen omdat uw spieren zich kunnen ontspannen. U leert uw lichaam weer kennen en vertrouwen. Hierdoor kunt u grenzen verleggen en neemt uw zelfvertrouwen toe. De angst voor tegenslagen en mislukkingen zal afnemen. Bij stress klachten en sterke spierspanning zijn ontspannende activiteiten als tai-chi, yoga en samen wandelen of fietsen in de natuur, zwemmen, sauna en massage aan te raden. Deze activiteiten kunnen met name gezien worden als afwisseling met de inspannende activiteiten. Zorg voor een rustige trainingsopbouw wanneer u begint met een nieuwe activiteit. Op deze manier heeft u minder kans op klachten zoals spierpijn, toename van vermoeidheid en toename van angst. U zult merken dat sporten stemmingsverbeterend werkt. Mensen met een depressie zitten vaak in een vicieuze cirkel en deze kan met behulp van bewegen doorbroken worden. U zult een gevoel van onafhankelijkheid ontdekken.

Bronnen:
eigen ervaring en...

visolie schijnt ook te helpen (of veel vette vis eten) Ik denk dat het gewoon belangrijk is om gezond te eten en goed te bewegen. Lekker van de zon genieten (ook veel vitaminen) Ik voel me daar altijd een stuk prettiger bij. Eventueel kan je dan nog supplementen nemen zoals je zelf al zegt. Wellicht is het goed om het even door te nemen met je huisarts te overleggen. Zou ook zonde zijn als je ergens geld aan uit geeft terwijl het helemaal niet werkt.

Sint-Janskruid werkt beter dan SSRI's, oftewel de huidige generatie antidepressiva (enkelvoud is antidepressivum). Niet dat Sint-Janskruid zoveel doet, en kijk uit omdat het andere medicijnen onwerkzaam kan maken, maar de resultaten met de huidige generatie antidepressiva kun je rustig teleurstellend noemen. Onterecht dat je naar iets anders uitkijkt kan ik het daarom echt niet noemen maar verkoop niet je ziel en zaligheid aan wat voor middel dan ook. De een heeft meer baat bij klassieke therapie en de ander bij alternatieve. Zoek in ieder geval een goede coach, in welke richting dan ook. Daar heb je doorgaans meer aan dan een aantal middeltjes op rij uitproberen. Daarbij onderschrijf ik de tips om eerst en vooral naar je gezondheid qua voeding, beweging etc. onder de loep te nemen.

Dat weet je enkel door het uit te proberen...het kan geen kwaad.. het ene middel zal meer op jouw gestel inwerken dan het andere..geef het telkens wel een paar dagen om te "settelen" in je lijf..dat werkt zo bij natuurlijke middelen..en als je switcht dan ook een paar dagen er tussen laten zitten... Waar ik zelf veel baat bij heb/had is dagelijks extra magnesium innemen en daarnaast bach remedies speciaal op mij ingesteld..daar kan ik een bach-therapeut je bij helpen.. En ik slaap goed op melatonine tabletjes of valeriaan.. St Janskruid is wel iets waar je even over moet nadenken want dat kan negatief werken icm andere middelen en bij bepaalde klachten.. Succes!

Seks. Helpt!

Wandelen, fietsen, veel zingen en af en toe een stukje pure chocolade eten. Samen met een vriend of vriendin veel lachen!!!

Ik beveel mijn cliënten Kira forte aan. Wordt gemaakt van het beste deel van St.Janskruid.

een natuurlijke antidepressiva is meditatie of het eten van veel pure chocolade. Beiden regelen serotonine voor je, zodat je je beter gaat voelen... pure chocolade is wel een dikmaker helaas. Verdiep je eens in meditatie :) Dat kost niet veel tijd of geld. Maar dat werkt op de langere termijn pas, das wel een nadeel...

Hmmm... Belangrijk is om te weten om wat voor soort depressie het gaat: lichamelijk (bv gebrek aan bepaalde stoffen) of geestelijk (bv traumatische ervaringen). Ook het niveau van een depressie is belangrijk: mild/matig/zwaar... Als je niet de weg van de reguliere geneeskunde wilt gaan (begrijpelijk) zou ik willen aanraden om een professionele alternatieve geneeskundige te vinden voor de juiste diagnose/behandeling van jouw depressie (bv een vriendin heeft veel baat bij acupunctuur). Persoonlijk heb ik ervaring met St. Janskruid (werkte niet) en 5-htp (mild positieve werking). De natuurlijke (genoemde) middelen hebben net als reguliere anti-depressiva een paar maanden nodig om zich te stabiliseren en (gewenst) effect waar te nemen en zijn ook niet zonder risico als de gebruiksaanwijzing niet in acht genomen wordt. Als de middelen niet aansluiten bij jouw vorm/niveau van depressie ben je een hoop tijd en geld kwijt voor niets, en dat is jammer. Misschien heb je iets aan de onderstaande link. Succes!

Bronnen:
http://www.natuurarts.nl/artikelen/depress...