Is Laurierpoeder van gemalen blad oplosbaar in water/olie? Vanaf welk percentage is dit heilzaam?

Graag wil ik Laurier toevoegen aan een verzorgend middel op ''water-in-olie-basis'' (water 40%). Het is voor een uitwendig middel dat goed werkt tegen droge, brokkelige paardenhoeven.
Laurier zou de hoorngroei stimuleren en wil ik graag gaan testen in relatief laag gehalte en poedervorm lijkt mij een goede optie.

-Is dit enigszins oplosbaar of zul je bezinksel in de fles krijgen en zal de spraykop van de fles verstopt raken?

Uitgaand van een gemiddelde situatie;
- Vanaf welk percentage zou je een evt. effect kunnen verwachten?
-Vanaf welk percentage zou mogelijk irritatie kunnen optreden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

NEEN, oplossen is als bijvoorbeeld suiker in water. Een oplossing laat de vaste stof verdwijnen, maar behoudt de eigenschappen van de opgeloste stof.
Laurierblad kan je verpulveren tot poeder. Met dit poeder kan je een suspensie maken in olie of water. Een dikke suspensie in water is een beetje papperig; een dikke suspensie in olie lijkt een beetje op mayonaise of een andere dunne en smeerbare pasta.
Als jij de heilzaamheid van het laurierpoeder wilt laten werken kan je het beste een suspensie maken met olie. Door de olie is het wat plakkeriger en blijft het beter op zijn plaats.
Nog even over het woordgebruik:
Een oplossing is een heldere opgeloste stof (suikerwater), een suspensie is een vaste stof in vloeistof (een onoplosbaar poeder in olie of water en een emulsie is een mengsel van twee niet mengbare vloeistoffen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel!