Waarom staan deze gevaren symbolen op een flesje Tea Tree Oil?

Brandbaar, ok kan.
Maar schadelijk voor het milieu en schadelijk voor de gezondheid. Terwijl in de bijsluiter staat waar het allemaal voor gebruikt kan worden.

Huidproblemen, spoelen van de mond, nagels, baby, luchtwegen etc.etc.
Ik bedoel...hoe dan?

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/huishoudchemicalien/etiketten-en-gevaarsymbolen/betekenis-gevaarsymbolen

Picture for question
ronron1212
5 jaar geleden
Brandgevaarlijk langer termijn gevaarlijk
https://www.gevaarsymbolen.be/nl
Ritsuka
5 jaar geleden
Pas goed op met huisdieren, is voor veel dodelijk!
HeerVoldemort
5 jaar geleden
@ritsuka ja ik las idd dat het gevaarlijk is voor katten. Ik wilde het gebruiken voor mijn oren, gaatjes van oorknopjes die steeds ontsteken. Ik houd het ook zeker uit de buurt van de katten.

Antwoorden (2)

In de bijsluiter staat dit:
"Onderstaande symbolen kunt u aantreffen op het etiket van de door u gekozen olie. Deze symbolen zijn wettelijk verplichte signaleringen die alleen gelden bij verkeerd gebruik van de betreffende stoffen.
Ontvlambaar
Lange termijn gezondheidsgevaarlijk
Milieu gevaarlijk"

Tea tree olie is bacterie- en schimmeldodend. Dat is handig als je een bacterie of schimmel hebt die je liever kwijt bent. Er bestaan echter ook veel nuttige schimmels en bacteriën. De natuur zit er vol mee. Zou je een flesje tea tree in het bos leeg gieten, dan lopen er plaatselijk geheid allerlei nuttige - en wie weet zeldzame - processen in het honderd.

De olie kun je verdund gebruiken in bijvoorbeeld een stoombad of in water opgelost om mee te spoelen. Onverdund moet je het alleen uitwendig gebruiken en dan nog zorgen dat je niet overdoseert.

Omdat er ernstige of onbekende gevolgen kunnen zijn bij verkeerd gebruik, geldt er een verplichting om middels deze symbolen te waarschuwen.
5 jaar geleden
Dit is omdat de gevaren van (pure) tea tree olie goed bekend zijn, terwijl alle geclaimde voordelen onbewezen zijn.
De stoffen die in tea tree olie zitten, zijn allemaal min of meer giftig. Tea tree olie is giftig bij inslikken; op de huid geeft het geregeld overgevoeligheidsreacties. Bacteriën, luizen, etc gaan er niet voor niets dood aan. De plant maakt deze stoffen als bescherming tegen vraat en bederf.